Sånt här går jag igång på!

Igårkväll öppnade jag mailen och fick till min stora glädje se tre stycken mail som gjorde mig så SJUKT pepp på den här veckan och hela våren framöver. Det var tre mail från coacherna på Göta och innehöll 1. Bekräftelse på min anmälan til OLY-kursen, 2. Träningsplanering med schema och Mackans egna kommentarer till hur man ska tänka beroende på vilken nivå man befinner sig på och vad tanken bakom planeringen är och 3. Välkommen till OLY-kursmail.

OLY-kursen kommer pågå i fyra veckor med två pass i veckan där vi ska drillas i ryck och stöt. Svåra lyft som sätter stor press på rörlighet och explosivitet. Precis vad jag behöver, jag är inte känd för mina explosiva lyft… Ni fattar inte vad kul jag tycker att det här är :D Att få nörda ner mig fullständigt i det här ska bli så härligt. Och jag ser fram emot att försöka hitta känslan i lyften och hoppas såklart att få upp mitt personbästa.

Problemet i allt det här är att jag fyra veckor framåt kommer flänga runt som en vettvilling. På tisdagar och torsdagar ska jag hinna med jobbet och stallet och träningen. Kommer bli jävligt intressant. Maten är nog den svåraste biten, och den oberäkneliga trafiken. Jag ska helst inte hamna i timmeslånga trafikproblem, som jag gjorde förra veckan på väg till stallet, och jag kan inte ramla in på träningen kl 20.15 och vara vrålhungrig. Men jag är ju en stark believer när det gäller ”vill man, så kan man”. Det har ju iofs drivit mig rätt hårt tidigare, med varierande resultat… Fast allt det här är ju bara så himla roligt, så jag tror det kommer ordna sig, det är ju bara fyra veckor sen återgår jag till det normala.

När det gäller träningsplaneringen så har det att göra med att Göta har kryddat vårschemat med lite nya pass. Skill & Mobility som går igenom hur man kan ta hand om kroppen och jobba på sin rörlighet samt ett gymnastiskt moment per gång och Powerpass där det ligger mycket fokus på lyften och bli starkare och mer säker i tekniken. Tanken är ju att man ska kombinera de här passen med de vanliga metcon-passen i den riktningen man behöver.

Eftersom jag nu kör extra lyftträning i fyra veckor så blir mitt fokus att få in metcons under tiden. Sen, när jag är klar med kursen, så ska jag försöka få in ett eller två powerpass i veckan istället och resten metcon. Skill&Mobility behöver jag verkligen också, men det får komma när det passar. Planen är att köra pass mån, ons, fredag och helgerna får bli lite som det kommer. Men ett pass på helgen ska jag orka/hinna med och kanske ett löppass. För det var ju det där med löpningen, haha! Hur tusan ska jag motivera mig själv att välja löpning när det finns sånt som är så mycket roligare? ;)
Men 2-3 vilodagar i veckan borde funka tycker jag, då kommer jag förhoppningsvis känna mig ganska  fräsch i kroppen inför de flesta passen.

Och allt det där andra man ”ska” hinna med i livet…. eeh, ja. Det löser sig väl. Eller så skiter jag i det :)

Games2012_SoCal_LindseyValenzuela_rotator

Grymma Lindsey Valenzuela står för inspirationen idag. Hon tog hem segern i OCT Throwdown i helgen. Beast.

Taggad , , ,

Kommentera

