Titta hon springer!

Veckan som gick innehöll faktiskt två löppass, inte så långa men effektiva. Jag har kommit fram till att eftersom jag nu är inne i en period där jag tycker löpningen är skittråkig, alltså jäääättetråkigt o jobbigt, så måste jag försöka göra den så bra som det går ändå. För jag vill inte lägga den på hyllan helt, kroppen behöver nöta lite asfalt för att inte ska göra för ont när det är dags för lite mer struktur och längd.

Jag knödde in löppassen på mina hästdagar, tisdag o lördag. Eftersom Zally vilar helt o sysslorna i stallet då går lite fortare så fick jag loss någon extra timma på tisdagkvällen. Jag hade bestämt att jag bara behöver vara ute 30-40 min, och då räknar jag med lite uppvärmning o lite nedvarvning. Men däremellan körde jag intervaller.
Tisdagens pass bestod av 15 st intervaller där jag sprang snabbt i 1 min, med gåvila 30 sek emellan. Det här passar mig perfekt. 1 min orkar jag ösa på och kan tänka på teknik och trycka på ordentligt så att det känns i låren. Den lilla vilan gör underverk och jag kan hämta andan. Totalt blev det ungefär 6,5 km. Kändes bra och jag var pigg i kroppen.

På lördagen körde jag en lite annan intervallvariant. Kroppen var väldigt trött men jag vill ändå komma ut för samvetets skull. Jag körde 2 omgångar av 2 min jobb, 1 min vila, 1 min jobb, 1 min vila, 30 sek jobb, 1 min vila och sen börja om igen. Den där 2 minutaren känns ju som en hel evighet, haha! Men det var ett skönt pass där man kan få ut de sista krafterna på 1 min o 30 sek-rundorna. Vilan känns rätt lång, men pulsen går ju också upp rätt högt så det behövdes. Jag sprang ungefär 10 min innan o efter själva intervallerna och fick ihop 6 km. Nöjd. Men det som var värst var att jag hade sån otrolig träningsvärk i överkroppen, axlar, armar och bröstmusklerna så att jag fick gå emellanåt för att slappna av lite och kunna andas ordentligt. Jäkla pullups och armhävningar, haha!

Den här veckan kommer jag inte hinna med någon löpning tror jag, kanske till helgen om jag känner för det. Men veckan är helt knôkfull! Och dessutom har ju vinterkylan kommit, och mina luftrör är inte ett fan av kyla, så jag får ta det lugnt och försöka vänja kroppen. Så vi får se. Men det här med intervallerna känns som ett hållbart koncept och något jag gillar. Crossfiten är ju också mycket intervaller så jag är van att jobba så, vi får se om jag kanske kan bli lite snabbare också när jag sedan springer längre streckor, helt automagiskt ;)

bild

Svettig o rosig om kinderna. Hepp!

Taggad , ,

Kommentera

