Att lära sig snatcha och det här med lyftarskor.

Nackdelen med att gå en kurs i de olympiska lyften är att man får så mycket detaljer att tänka på att man nästan glömmer bort hur man lyfter :) Igår började vi drillas i snatch och dess klurigheter. Största delen av passet jobbade vi med våra träpinnar. Vi fick lära oss om lyftets tre faser, first pull, second pull o third pull. Och ja, alla termerna blev på engelska för det var så coachen lärde sig en gång i tiden, så det blir en härlig svengelska som vanligt.

Vi gick igenom hela rörelsemönstret stegvis. Greppet, stansen, overhead recieving position, overhead squat, mid hang position, hoppet (som ju inte är ett riktigt hopp sen, men man ska ju ha den känslan), hur vi sedan pusslade ihop bitarna och jobbade med snabba fötter från höftbrett till squat stans. Att få ihop ben och armrörelser, försöka få benen att leda och armarna att följa. Och sen fortsätta försöka få ihop hela lyftet och få ordning på linjer och tajming.

I slutet tog vi fram viktstängerna och då kändes 20 kg jättetungt, haha! Så det räckte alldeles utmärkt med bara stången för att få lite känsla i lyftet. Jag har ju förstått att jag har en rätt bra grund att utgå ifrån, och det höll i sig detta passet också. Coachen sa att jag hade bra rörlighet och att vi bara behöver fixa till några saker. Som jag jag inte lutar mig tillräckligt bakåt när jag kommer upp i ”hopp-fasen”, när man ska få fart på stången. Och så får jag hålla koll på skenbenen ibland, så att de är lodräta.

Vi blev filmade också, riktigt roligt att få se sig själv lyfta och kunna peka på detaljer man gör tokigt och kunna ta med sig det till nästa pass. Eftersom vi bara var 7 stycken den här omgången så hinner coachen med att hjälpa alla ordentligt. Man lär sig mycket på att titta på varandra också när han pekar ut vad som behöver rättas till, man ser det så tydligt då. Jag har läst en del innan och försökt med lite självanalys, men det är ju svårt… Men den här artikeln, om overhead squat-positionen tycker jag är bra och lätt att förstå. Just OH squat avslöjar rätt tydligt vad en svaga punkter är i rörligheten.

Det här var ju mitt första pass med lyftarskor och jag tycker faktiskt att det blev skillnad i min squat direkt. Så mina fotleder blev nog mycket glada :) Nu kunde jag hålla fötterna i bättre linje med knäna utan att anstränga mig så mycket. Efter att ha läst en del åsikter, recensioner och rekommendationer så föll mitt val på ett par Inov-8 Fastlift 315. Det som avgjorde för mig var dels att den hade fått bra betyg generellt, som prisvärd och stabil men även att det var en bra kombinationssko om man som i crossfit behöver ha skor som även funkar i en metcon. Den är lätt och smidig trots att sulan är rätt stel. Reebok har ju egna lyftarskor som är specifik framtagna till crossfit, men de får inte jättebra kritik jämfört med ”riktiga” lyftarskor och är lite dyrare (Men typ varenda CF-människa verkar ha dem, så det är ju inga dåliga skor liksom, men ibland säljer ju grejer mer bara för att det står crossfit på dem…). Så då kände jag att det fick bli ett par Inov-8, som var några hundralappar billigare. Jag köpte dem på Lyftarshoppen.se, funkade fint och de hade en bra storlekstabell så det blev rätt storlek med en gång.

Fastlift 315 side

På torsdag kör vi igen och då ska vi dissekera clean & jerk. Alltså stöt :) Tjo!

 

Taggad , , , ,

Kommentera

