Mer teknikträning

Det var dags att nöta clean & jerk på OLY-kursens andra pass i torsdags. Coach Mackan hade delat upp det så vi skulle börja att gå igenom cleans, alltså frivändningen, både med squat och power-varianten. Och precis som förra gången plockade vi isär lyftet. Starten, mitten och slutet. Som vanligt är väl alla delarna lika viktiga, men vi övade mycket på att vinklarna skulle vara rätt och explosiviteten i armrörelsen. Och att tajma benrörelserna med armarna.

Clean & jerk är väldigt roligt, kanske ett av de roligaste lyften. Så att få stå o nöta så här ger så himla mycket. Nu kom vi iofs inte in på själva lyftet över huvudet, men det kommer kanske nästa gång :) Jag kände mig väldigt nöjd och fick bra kommentarer från coach. Det kan nog bli en liten tyngdlyftare av mig ändå. Eller… tekniken kan jag nog lära mig, sen är det ju det där med att lyfta tungt, det får jag jobba på ett tag.

Jag blev fångad på film och på Instagram kan ni se hur det såg ut när vi körde med 25 kg i slutet av lektionen.

Skärmavbild 2014-01-18 kl. 21.03.14

På fredagsträningen slumpade det sig så att det blev ännu mer  clean & jerk. Vi körde en stege med c&j och DU. 1 lyft, 20 DU, 2 lyft, 20 DU, 3 lyft 20 DU osv… i 8 min. Det var stenhård regel på att vi skulle köra DU och inte singlar. Så jag var ju rätt rökt, eftersom jag har ett PR på 5 st. Och just nu har jag heeelt tappat det och klarar knappt 2 i rad längre :( Jag är så förbannad på den där skiten. Coach Dennis gav oss alternativet att under 20-25 sekunder försöka göra så många DU vi kunde. Det körde jag på… jag stod där o harvade, 1 eller 2 i taget, så jävla irriterande. Sen slängde jag repet i golvet, svor kanske lite, och ställde mig vid skivstången o köttade clean & jerks istället. Jag hade 30 kg på stången och hann precis köra klart 6:e varvet när tiden var slut.

Teknikträningen innan bestod av headstand. Det har jag nästan aldrig provat, så det var kul att testa. Men jag var ganska dålig… Suck. ÄNNU en grej jag får skriva upp på ”att lära mig”-listan. Den är lång nu. De andra, som var jätteduktiga, kunde sedan gå vidare i progressionen och testa lite headstand push ups-varianter.

Som sista styrkegrej på passet, alltså efter metcon:en, så körde vi hip thrusters. Dennis var på fredagshumör och satte på låten ”I’m just a love machine”, vilket gjorde själva övningen lite mer dirty, haha :)

hip

Taggad , ,

Kommentera

