The O-team strikes again

Efter en vilodag sen tävlingen var det dags att sätta fart på stången igen i näst sista oly-lektionen. Det var lite segstartat, kanske för att vi kör rätt sent på kvällen, kanske för att kroppen trots allt har lite rester kvar sen tävlingen. Men jag har ingen träningsvärk, fast musklerna kan ju vara lite halvtrötta ändå.

Dagens agenda (håll i hatten, nu blire mycke svengelska):

oly-7

Det blev både snatch och cleans idag, för att repetera och för att gå igenom lite träningsdrillar som vi kan köra själva. Vi gick igenom Burgener warm up som vanligt och sen blev det lyft on the minute. Fast, vi körde 90 sekunders intervaller för att hinna med tre lyft ordentligt. Serien var high hang squat snatch, hang squat snatch och squat snatch. Jag hade lite problem idag, fick ofta vikten lite för långt fram i hang squat clean. Så det blev ett och annat fail lyft idag. Men, men… man kan väl inte vara på topp jämt. Däremot det funkade lite bättre att gå rakt ner i squat idag när jag väl fick ordning på balansen, men så hade jag ju inte så mycket vikt på stången heller.

Sen körde vi samma grej med cleans. High hang squat clean, hang squat clean och sen squat clean med en split jerk på toppen. Det här kändes mer stabilt och jag hittar lägena bra. Att gå rakt ner i squaten här funkar fint. Det kändes bra att nöta med lättare vikter.

Efter det fick vi några drillar till. Till exempel ”haltande deadlift” för att bli starkare i starten. Det gick ut på att göra halva lyftet, från start o upp till lite över knähöjd o hålla där någon sekund. Ländryggen får sig en fin omgång. Man kan göra det både med snatch-start och clean-start och man kan ha nästan dubbla vikten av vad man tar som max i hela lyftet.

Sen fick vi några övningar för att bli snabbare under stången. Tall snatch/clean – att bara stå rakt upp och ner och göra lyftet, alltså inte böja på knäna och ta fart. Här kan man såklart inte ha så mycket vikt, utan kanske bara stången eller till o med bara pinne. Man kan också göra övre halvan av lyften från blocks, typ ovanpå tre st 20 kg skivor, tungt för axlarna, men nyttigt.

Att repetera snatch balance och jerk balance är också bra, men det är tungt för axlarna och man får vara försiktig med nacken. Övningen innebär alltså att man jobbar med vikten bakom nacken och trycker sig under stången genom att flytta fötterna, antingen ner till squat stans (snatch) eller split (jerk).

Hejåhå, lektionen gick fort idag, det var mycket som skulle hinnas med. På torsdag är det sista passet och då ska vi köra lite lyftartävling (på skoj), där vi försöker lyfta max och få ihop så hög poäng som möjligt i antal kilon. Ska bli spännande :) Clean&jerk pb’t kommer jag ju kunna putsa ordentligt tror jag, men snatchen blir nog klurigare.

Bara att hitta tävlingsfokuset igen :) Hepp!

Annonser
Taggad , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: