PB-regn!

Så kom dagen då det var dags för sista passet i oly-kursen. Tävlingsdags! Eller ja, typ lite examen :) Mackan hade hetsat om det här redan första passet i kursen så det var 5 lite smånervösa lyftare som kom till boxen den här kvällen. Det är mycket nerver i tyngdlyftning, speciellt när man ska lyfta och andra tittar på. Jag har haft lite som vana under de här veckorna att faila när Mackan har börjat filma… jag tappar koncentrationen på något sätt. Men sen skärper jag till mig och bestämmer mig på riktigt och då går det bättre. Man måste vara väldigt bestämd när man lyfter, det är något som jag har förstått mer och mer.

VI började dagens pass med en gemensam uppvärmning där vi gick på stången ganska tidigt. Vi började med snatchen och jag började som vanligt med bedrövlig balans. Det tar ett antal lyft med bara låg vikt för att min kropp o hjärna ska koppla ihop och komma ihåg rörelsemönstret verkar det som. Jag hamnar i framvikt väldigt lätt. Men sen, när jag väl är igång och det blir lite tyngre så går det bättre. Jag behöver blir lite arg o irriterad på mig själv för att verkligen hitta det där bestämda läget där jag spänner till i botten i over head squat.

Sen var det dags att visa coach vad vi lärt oss :) Lite pirrigt. En och en fick vi tre lyft på oss, ett försök på varje lyft. Snatchen är ju lite lurig, så jag gick in på en säker vikt, 28 kg. I andra omgången la jag på till 30 kg och sen var jag ju tvungen att putsa pb’t igen i tredje, så det blev 35 kg. Nöjd och glad. Kanske inte det snyggaste lyftet jag gjort, men det gick. Alla i gruppen satte nytt PB, eller tangerade sitt gamla. Härligt!

Nu var det dags för clean & jerk, som ju är lite av en favorit. Det är så gött stadigt men samtidigt tungt och långt lyft om man kör med squat clean o split jerk. Men idag kändes det riktigt trögt i uppvärmningen, kroppen kändes svag och jag har ingen power alls. Failade grovt på 50 kg när jag testade första gången, kändes bly tungt! Minst 100 kg! Hur fan fick jag upp det här 3 gånger i helgen?! Och jag som hade tänkte o sätta pb idag, som bevis för att jag kunde tagit mer i Halmstad…. satan.

Men, men… ladda, fokusera och försöka tända till för tre nya lyft för coach. Jag gick in på säkra 45 kg, kändes tryggt. Sen var det då dags för 50 kg igen. Och jävlar vad jag spände ögonen i den där stången. Det hjälpte, jag pressade upp den på vilja i squat clean och fösökte vara skitsnabb under stången i jerken för att inte hamna i något pressläge. Det var nog inte vackert, men upp kom den. Så blev det då dags för tredje omgången och dags att trycka till ett nytt pb, jag fegade ur lite och tog inte 55 som jag hade tänkt tidigare, utan nöjde mig med 53 kg. Antagligen mest mentala spärrar här, det har kanske gått med 55 kg ändå. Försökte hitta fokus, tajming och försökte intala mig själv att jag är explosiv och kan få upp den där jävla squat cleanen om jag bara är jävligt bestämd o envis. (Ja, det blir mycket svordomar för att jag verkligen ska fatta att jag kan det här.)

…och visst kunde jag det! Kändes förbannat gött när jag stod där med hela lyftet utlåst och vikten ovanför huvudet, det blev ett litet glädjeskrik :)  Även i den här omgången satte allihop nytt pb, gött mos och härlig energi!

oly-sista

Jag fick ett slutresultat på 88 kg (mina två tyngsta lyft) och ett tjusigt diplom ;)

Kursen är slut och jag har fått så otroligt mycket mer lyft i kroppen. Det har varit mycket hjärngympa och lära kroppen nya rörelsebanor, men det har varit hur kul som helst hela vägen. Innan jag gick in i de här fyra veckorna hade jag ett snatch pb på 27 kg och en c&j pb på 37,5 kg, båda var från typ oktober-november, så sammanlagt har jag ökat med 23,5 kg. Det är jag nöjd med, men jag vet att det finns mer att hämta. Att bli mer säker i tekniken, bygga självförtroende och inse att man kan så mycket mer än man tror har fått mig att våga lägga på och testa. Och oftast har det ju gått bra, jag är starkare än vad jag tror.

Efter passet snackade vi lite och Mackan sa att vi kommer kunna öka på pb’t, om inte varje vecka, så absolut var tredje. Vi är långt ifrån vårt ”riktiga” max och behöver bara bli mer stabila för att kunna plocka fram det. Det gäller nu då att inte glömma bort att lägga in lite extra lyftträning i schemat. Att nöta på 70-80 % och bli riktigt stadig i tekniken på den vikten, för att då och då sedan prova att maxa igen.

Jag kommer sakna de här träningarna, även om jag har fått stressa ibland och känt mig astrött. Det är inte helt lätt att ladda om och hitta styrkan kl 20.30 på kvällen när man jobbat hela dagen och sedan varit i ett kallt stall. Men det har gått över förväntan. Och det här är bland de mest välinvesterade pengarna på länge. Jag älskar olympiska lyft!

examen-oly

Yay, diplom!

Taggad , , , , , ,

Kommentera

