RX-vikter o bölder

Det blev en kväll av lite reflektion igår. Dels körde jag ett pass med rx-vikter och sen läste jag blogginlägg från februari förra året och såg att det hänt en del.

Att kunna köra passet med de viktrekomendationer som står på tavlan o inte behöva skala ner känns alltid bra. Ibland så går det och ibland så går det inte. Men numera går det allt oftare, och igår var en sån bra dag.

Passet bestod av först en styrkedel där rumpan o låren fick sig en rejäl omgång med 3×10 av bulgarian split squat, eller enbensknäböj som man också kan säga :) Med bakfoten på en låda och stora stången på axlarna. Herregud va köttfärs benen blev, haha! Borde göra det där lite oftare, då hade man ju fått en rumpa av stål!

Woden var rolig och såg ut såhär:
3 varv av:
10 st deadlift 60 kg
8 HR push ups
6 st box over jump
sen direkt 2 varv av:
8 st deadlift 50 kg
30 laterala hopp över stången
sen direkt 1 varv av:
10 ground to over head 40 kg

Det var tungt för benen och låren skakade i marklyften, men det var gött. Och när jag skulle dra iväg de där sista 10 gtoh så var det fan inte vackert, haha! Cleanen gick bara på vilja och split jerk var allt annat än djup och explosiv. Jag kämpade som tusan med stången, så märkligt att 40 kg kan vara så jävla tungt!

Afterbashen var 3 varv av 12 biceps curls med stora stången och 12 smala push ups. Trodde armarna skulle ramla av… ojoj.

Sen åkte jag hem o slappade i soffan. Kollade på tv o roade mig med att backtracka lite i bloggen. Läste igenom inläggen från februari 2013 och blev mycket förvånad. Tydligen stod jag o kämpade med mina knäböj i smithmaskinen (hujedamej! jag tycker ju att den maskinen bara lurar kroppen) 3×10 med 30 kg. Det låter väldigt lite i mina öron idag…. Om jag skulle göra 10:or idag ligger jag nog på 45 kg eller nåt, har inte riktigt koll. Maxet ligger ju iaf på 65 kg just nu. Härlig utveckling!

Sen hittade jag en bild i det här inlägget och reagerade på mina axlar, så jag blev nyfiken och la ihop den bilden med en bild från tidigare den här veckan. Och visst har det hänt en hel del där med…

axlar

 

Trapeziusmusklerna har ju växt en hel del kan man säga. De är ju typ obefintliga på övre bilden. Sen ser man att det finns en rundning över hela axelleden och ner på armen som inte fanns för ett år sedan.

Älskar det! Jag hade ingen aning om att jag vuxit så pass, och jag är glad över att jag tar lite bilder då och då. Jag mäter ju inte min kropp på något sätt, väger mig knappt längre. Så jag har inte riktigt koll på om jag förändras så mycket, märker bara om kläderna sitter annorlunda eller om det syns något i spegeln.

Idag har för övrigt varit en rätt lugn o skön dag. Mirakulöst nog tog jag tag i mig själv och släpade mig ut på en löprunda. Helt utan press, enda kravet var att jag skulle hålla nere farten och springa i prattempo. Jag tror att jag lyckades rätt bra, höll ungefär 6.30-tempo i ca 8,5 km i helvettesbackarna på Safjället. Lugnt o fint, kändes behagligt nästan. Ska försöka få in två löprundor nästa veckan…. får väl se hur det går med den saken, beror lite på om vädret är med mig.

 

Taggad , ,

Kommentera

