En ganska awsome dag.

Alltså, det här med utveckling…. vilken grej det är ändå! Jag tror det var igår som jag skrev till en träningskompis att jag kanske skulle fixa min första strikta pull up innan sommaren i alla fall. Pull ups har ju inte varit min grej liksom… jag har i princip bara hängt där i stången som en död fisk, väldigt länge. Och det har varit sjukt frustrerande, för jag går ju framåt i all styrka, men det händer ingenting med pull upsen. Så, i och med att jag har känt mig så värdelös på det där så jag har ju då inte ens försökt göra pull ups utan gummiband på bra länge. Jag har gjort lite negativa, där jag hoppar upp, och det har känts bra. Men mer har det liksom inte blivit.

Men så idag, efter att coach Chrille kört ett roligt och lärorikt mobility & skill-pass med oss, så började jag göra en negativ pull up som jag brukar. Det kändes så jäkla lätt! Så tanken for genom huvudet… ”Jag måste prova, tänk om det går idag!?”. Så jag hängde mig rakt ner i stången o sen drog jag mig upp, och vips så var hakan över stången! Herregud va chockad jag blev, haha! Jag typ skrattade och ropade rakt ut, släppte stången och high five:ade Zandra som helt ovetande om detta historiska ögonblick låg o stretchade nedanför mig. Sen skrattade jag lite till :) Jag hade kanske fixat en till… vem vet, jag blev bara så himla förvånad att jag liksom tappade koncentrationen.
Så jag får prova en annan dag igen och se om det går med flera. Spännande!

Mobility-passet bestod av lite go stretch o massage av ryggen och ljumskarna. Skönt och ont omvartannat. Det var förberedande för den skill vi skulle gå igenom idag, handstående, huvudstående och hand stand push up.

Det här med handstående har ju också länge varit en svag punkt för mig, men det börjar bannemej arta sig där också :) I söndags kom jag upp mot väggen för egen maskin för första gången. Efter att ha stått o försökt kicka upp mig i all evighet tidigare så funkade det plötsligt att ta fart o komma upp. Idag fick jag tillfälle att träna ännu mer och jag blir mer o mer säker på att komma upp, det känns så himla bra!

handstand

Världen är fin uppåner.

Jag kom även upp i huvudstående helt rakt utan stöd, också en liten seger med tanke på hur jag krälade omkring senast vi gjorde den övningen för ett par veckor sedan. Det är klurigt att hitta rätt muskler och trycka upp benen på rätt sätt, men nu går det :) Jag är inte jättestabil, men jag vet att jag kan och det hjälper mycket.

Vi fick ju även göra hand stand push ups i lite olika progressioner. Jag kände mig lite som Bambi och vågade inte riktigt gå ner så långt, utan nöjde mig med att göra några med 3 kuddar under huvudet. Det handlar nog mest om att vänja sig vid känslan, att böja armarna, ta i med huvudet och sedan lyckas trycka upp sig igen…. det är så himla ovant! Det ska bli kul o testa det där fler gånger och efter hand våga lite mer.

Uppenbarligen så handlar väldigt mycket av det här med att lära sig nya saker att våga testa, låter kanske lite självklart…. Men ja… Jag kan ju, bara jag vågar prova och sen när jag väl har gjort det en gång så blir det en helt annan grej. Då vet jag att jag kan. När jag hittar vilka muskler som ska användas, när jag hittar balansen, när jag fattar grejen. Det känns verkligen som all världens poletter ramlar ner och en stor glödlampa plingar till ovanför mig.

Efter ett sånt här underbart träningspass, som även inkluderade lite back squats, pressar och marklyft, så kan jag inte vara annat än lycklig och superglad. Vilken härlig kick!

Taggad , , , ,

Kommentera

