14.3 – things are getting heavy

Tänk att jag helt glömt bort att 14.3 släpptes inatt, kom på det först när jag bläddrade igenom instagramflödet imorse :) Tidigare veckor jag har ändå funderat lite på det kvällen innan och tänkt på vad jag skulle vilja göra. Men jag var så trött igår kväll att jag gick o la mig direkt efter Carinas o Christines tokigheter på 5:an. De fick mig att skratta på riktigt när de gjorde sin wrestling-utmaning. Även om programmet är en Filip&Fredrik-kopia, så har tjejerna en annan inställning, lite mer försiktiga och lite mer skraja, lite skönare :)

Men, ja… 14.3 var det ju. Den här veckan blir det tungt för benen och ryggen. Marklyft och boxhopp tills man stupar, en stege som både ökar i antalet repetitioner och i vikt på stången. Kommer bli intressant.

Så här ser stegen ut för tjejer:

WOMEN – includes Masters Women up to 54 years old
Complete as many reps as possible in 8 minutes of:
95-lb. deadlifts, 10 reps (43 kg)
15 box jumps, 20-inch
135-lb. deadlifts, 15 reps (61 kg)
15 box jumps, 20-inch
155-lb. deadlifts, 20 reps (70 kg)
15 box jumps, 20-inch
185-lb. deadlifts, 25 reps (84 kg)
15 box jumps, 20-inch
205-lb. deadlifts, 30 reps (93 kg)
15 box jumps, 20-inch
225-lb. deadlifts, 35 reps (102 kg)
15 box jumps, 20-inch

Det är rejält många repetitioner av marklyft och jag tror att jag bara kommer köra unbroken i första rundan, och sedan börja dela upp dem redan på andra vändan med 61 kg, typ 8-7. Ett av tipsen man fick från den där showen i USA, när woden släpps, var att man skulle börja köra broken tidigare än man trodde, så jag ska nog testa det. Nu är ju de tjejerna som genomförde workouten på tv rena supermänniskorna, men när inte ens de hinner klart ett varv inom 8 min så börjar man ju fatta hur tungt det här är. Så här på förhand tror jag att jag kommer börja få det jobbigt när jag går in på 70 kilos-lyften. Där kommer jag få bryta ner dem ordentligt tror jag, kanske köra max 5:or, för att ryggen ska palla. Och där börjar man nog känna av boxhoppen också, man ska inte underskatta dem.

Vi har ju haft med boxjumps o tunga lyft i någon tidigare wod på Göta och det suger något hemskt att göra de där explosiva hoppen i kombination med tunga lyft. Så jag kommer gå in i den här woden med respekt för kombinationen av övningar. Var och en så klarar jag av dem, men tillsammans blir det en ”spännande” mix. Crossfit helt enkelt.

Men spontant så är jag ändå rätt glad över att det kommer vara en workout som är genomförbar och där man kommer kunna köra slut på sig helt. Man kommer stoppa pga att man inte orkar, inte för att man inte kan övningen tekniskt… en himla skillnad.

Jag är inbokad på ett pass ikväll, och tanken på att vila istället har kommit och gått. Jag känner mig lite seg på vissa ställen i kroppen, men låren har återhämtat sig helt nu. Just nu är det mest ömt från pullupsen och ground-to-over-head igår. Så jag tror ändå att jag kan köra idag, men bara med lätta vikter och liksom mjuka upp mig och känna mig stark :) Det skulle visst bli marklyft och någon Fran-variant, hade varit kul att köra för fullt, men nej… jag får hålla i hästarna.

….eller – ska jag vila i alla fall? Ååååh, velar!

På lördag smäller det! Tjo!

Taggad

Kommentera

