Ryggdödaren 14.3

Ja, så var den avklarad och bokförd, 14.3. Den var precis lika tung som jag trodde men det allra svåraste var att få ordning på vikterna innan. 43, 61, 70, 84… hopplöst krångligt, haha! Speciellt om man som jag är totalt urusel på huvudräkning. Ibland känner jag att det skulle ingå en mattekurs när man går on ramp-kursen på en crossfitbox :) Jag har ju aldrig behövt räkna så mycket som jag gör nu!

Det var Mackan som höll i passet på lördagsförmiddag och han hade som vanligt förberett en liten överraskning åt oss.

Christian agerade Pukie, den inte så trevliga clownen som kan komma o hälsa på under eller efter en riktigt grisig wod… Vi har världens bästa coacher på Göta, men de är inte riktigt kloka ibland :)

Hur som helst… när det väl började bli dags att köra så fick jag ju inte ihop mina vikter. Det var ett himla strul o jag var helt virrig och kunde inte lägga ihop 1+1 ens under dödshot just då tror jag. Tävlingsnerver, jag? Ha! Så det var en himla tur att jag fick lite hjälp från Andreas, Louise o Emmy. När jag precis fått ordning på det så började klockan räkna ner, så jag hann inte ens talka in händerna ordentligt innan jag började. Lika bra det att inte hinna tänka så mycket kanske.

Jag matade på och försökte hålla jämn takt och bröt upp lyften som jag planerat. 43 kg 10 st obrutet, 61 kg 15 st delade jag på två eller tre tror jag, 70 kg 20 st lyfte jag 3:or och några 1:or på slutet och 84 kg blev bara 1:or rakt igenom. Jag hade rätt gott om tid på mig, 3:e omgången box step up blev klar efter 04.45 min, så jag hade nästan 3 minuter på mig att mata på med 84 kg på stången. Men satan i gatan vad krafterna tog slut. Benen skakade och det kändes som en chansning varje gång jag drog upp stången, jag visste inte om jag skulle kunna räta på benen eller inte.  Jag försökte att hålla takten och lyfta, släppa ner, ta ett steg tillbaka och på det igen. Men jag var tvungen att ta några extra sekunder vila emellanåt, tog till o med lite vatten för jag blev helt torr i munnen.

Jag är jättenöjd med mina 108 reps, jag hoppades ju på att jag skulle komma upp till 84 kg och det var ju inga problem. Men väl där så blev det väldigt, väldigt tungt. Varje lyft krävde järnvilja och ett litet skrik. Men jag fixade det… o det blev 18 lyft på 84. Helt klart godkänt!

10003602_608190782600490_739758963_o

Bästaste gänget! Tillsammans får vi superkrafter :)

Träningsvärken lät inte vänta på sig. Ryggen var helt slut hela lördagskvällen och igår var ryggen helt spänd och musklerna värkte som tusan. Men jag tror att jag höll bra teknik genom alla lyften och värken jag har är bara i musklerna. Jag hade någon tanke på att springa igår, söndag o strålande sol var ju som gjort för ett långpass. Men… kroppen ville bara inte. Jag sov jättelänge och ägnade istället dagen till att städa min lägenhet som såg ut som en krigszon med kläder överallt och bara allmänt rörigt o grusigt i hallen. Satt en stund i solen och bara blundade, lagade massa matlådor och tittade på nya avsnitt av Suits. En grymt bra söndag!

Jag förstår att crossfitfolk runt om i Sverige har kritiserat 14.3 för att vara lite farlig och tung. Den förstärker allt det där som crossfit alltid får som kritik, att det är galet många tunga lyft i snabb takt vilket gör att man lätt tappar tekniken och skadar sig. Men jag hoppas att alla som har kört den har huvudet fastskruvat på rätt sätt och inte ger sig in i något man inte pallar, för det är inte värt det. Jag vet också hur svårt det är att tygla sig när man står där och klockan tickar på, man klarar alltid ett lyft till… och ett till.. man krämar ur allt man har och vill kämpa hela vägen in i mål. Det är lätt att adrenalinet tar över och känslan för vad som händer i kroppen försvinner lite grann.

Idag står det back squats på programmet, ska bli intressant o se hur det känns för ryggen. Får kanske chilla lite där och inte pressa på för mycket. Sen blir det en flåsrunda med hantlar, enkla övningar men som antagligen kommer knäcka en mentalt :) Jag ser mest fram emot att bli lite varm i kroppen och kunna foam rolla min rygg en stund.

Taggad , ,

Kommentera

