Mjölksyrefest i ben och armar.

Efter ett par dagar fulla med träningsvärk så var jag rätt sugen på att värma upp kroppen ordentligt igen och få ordning på musklerna. När jag tittade på måndagens pass så vet jag att jag tänkte ”Jaha, det här ska väl gå rätt lätt att beta av.” Basic övningar med lagom belastning, bara att köra på.

Tänk så förvånad jag skulle bli… Så här såg passet ut:

Styrka:
Lower Back squat 8,6,4,8,6,4

Metcon:
5 varv av:
10 DB Push press 20/15 kg
10/ben Step ups med DB 20/15 kg (20 st)
10/sida Renegate rows 20/15 kg (20 st)

Afterbash: I lag om 3 st, kör 5 min på assault bike, växla efter var 30:e sekund. Kör så många kcal som möjligt.

Jag var lite orolig för att ryggen inte skulle palla att göra back squats, men det var inga problem. Problemet satt i benen :) De var som stubbar, stenhårda, sega och fulla med syra typ direkt. Men med lite pepp av Jonna o Charlotte så blev det rätt bra tyngd på lyften ändå. Hade jag kört själv så hade jag säkert fegat lite o inte lagt på extra på andra 8-6-4-serien. I början hade jag lite strul med min squat stans, jag som brukar känna mig säker där började plötsligt tvivla på hur jag brukade stå o kom lite fel. Störigt.
Vill du förresten få lite tips på hur du kan förbättra din squat såg jag att Daniel på Styrkelabbet precis kommit ut med en ny artikel i ämnet. Lästips :)

Anyway, när vi skulle köra igång vår metcon så valde jag att köra med 10 kg-hantlar (DB står för dumbbell). Och det var jag vääääldigt nöjd med sen när vi väl körde igång. Step up på en 50 cm box med 20 kg extra att bära på kanske inte låter så himla jobbigt, men det är det ska du veta! Jag blev förvånad över hur tungt det var. Det är jättetungt, går långsamt och greppet och underarmar tar slut rätt fort. Efter första varvet av fem så började jag fatta vad det här handlade om. Roddarna var det som kändes som en liten vila i kalaset, de var det ända som gick att ha lite tempo på (antagligen kunde jag haft tyngre hantlar just på den övningen). Pressar har aldrig varit min grej, och dessa var riktigt sega när armarna blev så trötta av att hela tiden hålla i hantlarna. För varje varv som gick kändes step up-repsen fler o fler o tyngre o tyngre. Underarmarna skrek och jag var tvungen att lägga ner hantlarna o skaka loss flera gånger. Benen var sega och det var mentalt riktigt jobbigt att göra 20 st varje varv. Efter fem varv ramlade jag in på 12.50 min ungefär o underarmarna var helt stenhårda av syra.

Att sen sätta sig på cyklarna o köra intervaller var som att bara fortsätta mjölksyrefestivalen. Benen blev gelé. Och idag är det en go känsla i kroppen varje gång jag reser mig från stolen :)

Så, nu har jag lärt mig att inte underskatta vanliga step ups. De kan vara skitjobbiga och det värsta på hela passet. Just so you know…

Taggad ,

Kommentera

