14.5 – The clock won’t save you.

Slutet är nära…

Sista helgen med Open workouts, och det ska bli skönt när det är över. Det är första gången jag gör Open, så jag har ju inte haft något att jämföra med egentligen. Så det här med press o tävlingsnerver är helt meningslöst. Egentligen. Jag kunde bara gå in o göra mitt bästa utan att lägga någon värdering i det. Nu vet vi alla att jag inte funkar så, hehe :) Men, det var ju en fin tanke i alla fall.

Så, sista deltvälingen i Open går inte förbi obemärkt. Det kommer bli en nära-döden-upplevelse:

WOMEN – includes Masters Women up to 54 years old
21-18-15-12-9-6-3 reps for time of:
65-lb. thrusters (29 kg)
Burpees, jumping over and facing the bar

Alltså 21 thrusters, 21 burpees, 18 thrusters, 18 burpees… ända in i evigheten. Det finns ingen maxtid. Du SKA igenom skiten. Alla 168 reps ska in i boken innan du är klar. Klockan kan inte rädda dig från smärtan och du är ensam med dina tankar när det bränner till. Jag vet, lite dramatiskt kanske. Men det är fan så det känns när man är mitt i det. Det gör ont, musklerna svarar inte, andningen går på max, lungorna känns för små… kraften rinner iväg. Det är bara pannbenet och den egna viljan som får dig att fortsätta. För kroppen vill inte… Det är helt enkelt dags för att återigen tänja på den där gränsen för vad man trodde att man kunde göra.

Supermänniskorna som genomförde woden i announcement-showen var alla de tidigare segrarna av Crossfit Games, inklusive de regerande. 3 killar, 2 tjejer. Rich Froning vann festligheterna, men bara sekunder före Samantha Briggs som öppnade i ett helt sjukt tempo och ledde fram till 6:orna, där gick Rich om henne i burpees… Helt vansinnigt. De klockade in på ca 8.30 min. Det är så sinnessjukt.

Min favorit, Annie Thorisdottir, var också med men kom sist, på drygt 11 min. Men å andra sidan gjorde hon det leende, älskar hennes attityd. Och efteråt var det här hennes svar på vilken strategi hon hade haft: ”Well, I was gonna start up with a steady pace and then the plan was to increase the speed…. and then it just doesn’t happen, haha! So I guess I just should have pushed a little bit harder in the beginning and then trying to keep the same speed.” Alltid nära till skratt, lite självdistans och ett stort leende.

Annie-14-5

Go Annie!

Men ja…. imorgon kommer det helt enkelt bli lite kämpigt. Jag kommer få gräva djupt och bara tänka på att mata på och försöka hitta en takt som funkar. Jag kommer självklart behöva ta ner stången flera gånger i thrusters-delarna. Men sedan verkligen försöka köra på med burpees så gott jag kan. Jag har ingen aning om vad som kan vara ett realtistiskt mål här… kanske kan 25 min bli en magisk gräns för mig? Vi får se. Det här blir inte en tävling, det här blir en utmaning för själen.

 

Taggad ,

Kommentera

