Rätt in i kaklet med huvudet före

…eller bara helt enkelt 14.5 som man också kan kalla det.

Herregud. Jag visste ju innan att det skulle bli ett av de värsta passen jag gjort i mitt liv. Men ändå… man vet aldrig riktigt säkert hur kroppen ska reagera. Det fanns ingen väg runt det är wod-monstret, det var bara att plocka upp stången när klockan pep, och hoppas att man kommer ut på andra sidan.

Det var alltså 21-18-15-12-9-6-3 av thrusters med 29 kg på stången och burpees. 21-rundan delade jag på två, 11+10, har jag för mig, sen var låren skakiga och syriga lagom till burpees. Nästa runda tror jag blev typ 4:or eller 5:or, minns inte riktigt. Det blev snabbt riktigt jobbigt. Och ungefär här förstod man att burpees betydde vila. Så himla märkligt hur perspektiven liksom vänds upp och ner i en sån här kombination av övningar. Burpees som alltid är typ värsta flåsgrejen blev plötsligt en stund till för att andas o skaka loss syra.

10014252_10202501954963982_1963410290_o

 

När 15-rundan kom började det snurra i mitt huvud, av ansträngningen. Jag tog massa pauser hela tiden, tyckte inte att jag gjorde annat… Försökte köra 5:or här med och sitta ner på huk o andas mellan varven. Ner på golvet igen för burpees. Det fortsatte snurra i huvudet och jag körde 3:or på 12-rundan. Jag kämpade med kroppen och hjärnan. Kraften fanns inte och jag vill bara vila hela tiden. Eftersom stången var rätt tung så ville jag inte riskera att göra dåliga lyft, det tar mycket på ryggen och är inte värt det liksom, så pauserna var mest för att orka hålla koll på lyften.

1911293_10202501952443919_759637509_o

9:an delade jag också upp på 3:or. Kändes lite fånigt eftersom det är så få… 9 st liksom. Hallå. Men kroppen ville inte. 6:an blev två omgångar och sedan fick jag till de sista tre. Jag har nog aldrig i mitt liv gjort så långsamma burpees som i hela den här woden… när man låg där på golvet o kravlade och hörde domaren räkna efter varje hopp man gjorde över stången gick det så otroligt långsamt, det tog aldrig slut.

Jag önskar att jag kunde ha pressat mig själv att ta korta pauser, men just där och då gjorde jag mitt bästa och då blev det rätt många sekunders vila emellanåt. Jag är nöjd över att jag hela tiden höll igång och aldrig stannade i burpees-rundorna, även om det gick väldigt långsamt ibland. Men där var det lättare att tvinga sig själv liksom. Där var det ingen vikt som kunde ramla ner i huvudet ;)

Min kamp med den här woden tog 20 långa minuter. När jag var klar fanns det inget annat att göra än att lägga sig på golvet i framstupa sidoläge och bara låta kroppen sköta funktionen. Andas, andas, andas, andaaaas! Det tar ett tag att återhämta sig. När jag försökte resa på mig första gången så blixtrade det till i huvudet och jag fick en ruskig huvudvärk över pannan och ögonen. Så jag låg kvar en stund till, haha! Huvudvärken satt i ett tag, men lättade när jag fått i mig mer vatten.

1890579_10202501957324041_1982686252_o

Efter alla passen var klara för dagen på Göta så samlades vi på Holy Cow och åt jättegoda burgare, pommes och himmelska milkshakes och firade oss själva och varandra för att vi överlevt Open 2014.

Andreas var flitig med kameran och det blev så himla härliga bilder på folk som verkligen ger allt de har och kämpar, helt fantastiskt! Den här woden var ingen trevlig upplevelse, men en nyttig erfarenhet. Jag tänkte sammanfatta mitt lilla Open-äventyr i ett annat inlägg, så jag ska inte bli långrandig här.

Just nu är jag bara lättad över att det är slut och det känns skönt att slippa nervositeten ett tag :) Tillbaka till vardagen och fortsätta nöta.

Taggad , ,

2 thoughts on “Rätt in i kaklet med huvudet före

  1. […] Det här är det allra svåraste. Open-veckorna är så ångestframkallande och det har ju inte gått så bra när det gäller den mentala biten mina två tidigare år. Det har alltid funnits thrusters att […]

  2. […] blev ju till allas förfäran en repris på 14.5. Helvetteswoden med thrusters och burpees. Jag var ju med o gjorde den 2014 och visste precis hur jävla ont den gör och hur knäckt man blir. Då tog det 20 min för mig att […]

Kommentera

