Mitt Crossfit Open 2014

Dags för en lite summering kan jag tycka. Det har varit fem långa veckor fyllda med mycket ångest, nervositet och humörsvängningar. Men också glädje, skratt och pepp såklart.

Men om jag börjar med hårda fakta. Så här placerade jag mig, i damklassen globalt, i de olika deltävlingarna:

14.1 – 3272
14.2 – 2729
14.3 – 1344
14.4 – 2941
14.5 – 1810

Totalt i regionen Europa fick jag den tjusiga placeringen nr 2147 av 3507 kvinnor. World wide blev det plats nr 31 095 av 52 549. Det är stora siffror! Men jag kom inte sist! HA! Och intern på Göta, på vår egen leaderboard som kom jag på blygsamma 39:e plats. Inte mycket att stoltsera med placeringsmässigt någonstans alltså.

Men, det har liksom inte riktigt varit mitt mål, jag visste ju redan från början att jag absolut inte skulle kunna prestera något som skulle ge en placering som jag skulle kalla ”bra” i mina ögon. Placeringarna är bara en siffra i en lista bland tusentals andra.

Jag har en tävlingsdjävul i mig, visst, men den är inte så galen att jag inte inser att det är lönlöst att gräma mig över att den eller den personen var bättre än mig i någon deltävling. Visst jämför jag mig med de andra som brukar vara jämnstarka på de vanliga passen, men Open-wodarna har ändå varit så speciella att den jämförelsen inte har gett mig så mycket den heller.

Istället ska jag nu försöka använda mina resulatat till att få en bild av styrkor och svagheter jag har.

Gick min träning som jag ville?
– Både ja och nej. Dels för att jag inte hade helt spikade planer och sen för att jag nog hade lite svårt att sätta upp bra mål.

Stötte jag på några oförutsedda svårigheter under passen?
– Haha! Ja! Eller… så oförutsedda kanske de inte var. I 14.1: Double unders och syran i underarmarna. 14.2: chest to bar pull up. Ganska omöjlig uppgift, trots att jag lyckades få till två godkända (med typ livet som insats…), 14.3: Inga direkta svårigheter faktiskt. 14.4: Att göra toes to bar efter rodd och med en förkylning i kroppen. 14.5: Den otroliga syran i kroppen som jäääätemånga thrusters ger.

Vad behöver jag bli bättre på?
– Allt som har med att hänga i riggen att göra, pullups, toes to bar… Double unders. Och flåset, att kunna jobba högintensivt länge. Jag måste få mer motor och en styrka som håller längre.

Vad gjorde jag bra? 
– Deadlift-stegen, där kände jag att jag gjorde bra ifrån mig och att det var en av mina starka sidor. Och sen, även om jag inte kunde DU’s särskilt bra, så är jag ändå rätt nöjd med vad jag presterade i första omgången, 14.1. Så här ett par dagar efter 14.5 är jag också rätt nöjd med att jag tog mig igenom den, även om jag hade hoppats på en bättre tid.

Men framför allt så är jag glad över att jag registrerade mig. Faktiskt. Det har varit fem veckors prövning av nerver och mental styrka och jag har tvivlat och haft ångest. Men det är ju också erfarenheter och jag har övat på att ladda, fokusera och prestera med domarens blick på mig.

Det som har varit skönt är hela den här grejen med att jag gör det här för första gången, jag har inga förväntningar på mig mer än den press jag sätter på mig själv. Ingenting att jämföra med från tidigare. Och visst, jag körde i diket en eller två gånger på vägen, men det var nog nyttigt det med. Det går väldigt sällan som man tänkt sig och ibland så har jag en liten övertro till min fysiska kapacitet helt enkelt :)

1074697_10202300507207914_1600994518_o

Emma, som vi har kämpat :) Tack för allt stöd, pepp och inspiration!

Det är inte hela världen… det är bara att kämpa på och träna på mina svagheter och ha kul med mina styrkor. Det finns så himla många moment inom Crossfit, så jag kommer nog aldrig kunna klara av allt. Men om ett år, ett långt härligt träningsår, så kommer jag garanterat vara lite bättre än jag är nu! Och då kommer en ny chans på Open.

1960770_10202300498127687_1705932724_o

Glada miner, trots allt.

Foto: Andreas Folker

 

Taggad , , , ,

One thought on “Mitt Crossfit Open 2014

  1. […] än de senaste inläggen här (som mest har varit elände och depp). Kör en repris på förra årets lilla […]

Kommentera

