Nytt PB och en rackarns massa OHS

Det blev ett himla trevligt o bra pass på Göta igår. Det är PB-vecka i boxen, så alla passen inleds med styrkeövningar i serien 3-2-1, 3-2-1 av de olika baslyften. Tyvärr kommer jag bara kunna vara med på 2 av passen.

Måndagen betyder back squat, som vanligt. Och det var alltså dags för mig att putsa på det där envetna pb’t som har hängt över mig rätt länge nu. Senast jag maxade i BS var i slutet på januari. Då fick jag upp 65 kg och failade grovt på 67 kg. Efter det har jag tragglat runt på vikter runt 50-60 kg för att bygga upp och det har känt tungt, jag har tappat tekniken till och från och det har i allmänhet inte känts så himla fräckt. Det har ju dessutom varit rätt tuff träning däremellan med mycket träningsvärkande lår varje vecka nästan.

Så… mitt självförtroende i back squat var en aning stukat. Jag trodde att jag kanske skulle kunna tangera 65 kg, men knappt komma över det. Jag hade senaste failet på 67 kg tydligt på näthinnan. Men, men… jag skulle ju såklart försöka.

Jag jobbade med Jonna som är en beast. Hon är uppe över 80 kg-sträcket och hennes mål för dagen var 83 kg, så hon körde lite högre vikter än mig. Men jag började lite lugnt, en 3:a på 55 kg, 2:a på 58 kg, 1:a på 63 kg. Nästa serie blev en 3:a på 60 kg, 2:a på 65 kg, 1:a på 67 kg. Och det funkade ju!!! PB! Tuta i pb-tutan och applåder :) Älskar det! Men Jonna hetsade på mig och sa att det såg lätt ut, klart att jag skulle köra ett lyft till. Och jag blev riktigt sugen på att testa 70 kg, fin, jämn och bra siffra. Sagt och gjort – ladda om, pepp, och jävlar i min lilla låda.

70 kg kom upp med bara lite tvekan och ett litet vrål! Härligt! Heja kroppen! Så himla nöjd, älskar att överraska mig själv :) Jag trodde verkligen inte att jag hade det i mig, men med lite stöttande ord, pepp och inspirerande träningskompisar så går det mesta. Jonna klarade såklart 83 kg, grymt stark tjej. Det är väldigt bra att träna med folk som är lite starkare än dig själv, Jonna fick mig att våga trycka på och testa.

Det enda som är frustrerande nu är att jag vill öka ännu mer och att jag tycker att jag ligger lite lågt i allmänhet på back squaten. Jag ”borde” ligga högre, haha :) Mycket vill ha mer. Just nu är det svårt att få in extra lyftträning, men efter varvet… då… allting kommer bli så bra efter det där jävla varvet :D

bs-pb

Mina starka ben gör mig glad :)

Resten av måndagens pass bjöd på en stege over head squats i kombination med chest to bar pull ups.

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 OHS 40/25 kg
4 CTB mellan varje steg

OHS är ju bland det svåraste som finns :) Så det blev fokus på teknik och balans, körde faktiskt bara med stången på 20 kg och kunde då köra hela stegen unbroken. Kul! Pull upsen vet ni ju vid det här laget min status på… så det blev gummiband för hela slanten. Och de sista 4-5 omgångarna fick jag kippa ordentligt. Och jag kan säga att 55 st OHS känns i kroppen. Under passet skrek handlederna, underarmarna och tummarna mest, men idag känner jag mest i benen och axlarna. Riktigt bra träning, otroligt nyttigt att få köra igenom OHS ordentligt. Vi gör inte det särskilt ofta och man behöver verkligen träna på det.

Jag blev glad över att det kändes så pass bra och att jag kunde köra hela serien utan att lägga ner stången.

Afterbashen bestod av strikta toes to bar, knees to elbow och raka benlyft 3-5 reps i 5 varv. Det är svårt att göra strikta och jag kan inte göra TTB med raka ben. Det blir nån variant där jag drar upp benen böjda och sedan bara vinklar ut underbenen mot stången. I gruppen fanns det en tjej som kunde göra dem med nästan helt raka ben, imponerande :) Så jag får väl kämpa vidare… Men det kändes bra överlag och jag kunde köra 3 strikta TTB och 2 KTE varje varv.

Mycket nöjd och glad Karin efter passet helt enkelt! Älskar när allting bara funkar :)

bild (1)

PB-tavlan. Fin läsning :)

Taggad , , ,

Kommentera

