Vissa helger är bättre än andra

Swisch, så försvann denna härliga långhelg! Älskar lediga dagar som ger plats för massa härlig träning utan att man behöver stressa hem eller är helt slut efter en lång dag på jobbet. Jag kan göra vad jag vill!

Fredagen bjöd på ett rolig pass med clean & jerk som styrka och en rätt lång fajt med kettlebellen som metcon. Påskinspirerat såklart. 5 varv av 8 push pressar, 10 m utfallsgång, 8 squat thrust, 10 goblet squat, 8 situps, 10 svingar och sedan avslutade vi passet med en golgatavandring runt kvarteret med skivstänger på axlarna med valfri vikt.

Påskaftonen blev festlig och headcoach hade laddat upp ordentligt med utflykt till Slottsskogen där vi genomförde dagens wod bland barnvagnar, flanörer, hundar o skateboards. Vi sprang totalt 5 km mellan 4 stationer där vi fick mini-wodar som skulle göras i laget. Vi squatade i utkikstornet, bar varandra på stora gräsmattan, hoppade bock o gick utgfallsgång i Azaleadalen och gjorde pullups, push ups och boxhopp på lekplatsen Plikta. Och under hela racet skulle vi bära med oss 8 ägg i varje lag som inte fick gå sönder.
Alla samlades vid den fruktade hoppbacken där vi fick en sista göttig omgång. 4 varv av 5 burpees o springa/gå/klättra upp för backen. Flåset var på topp kan jag säga. Men med solsken, glatt humör och en hel hög härliga vänner så gjorde man det med ett leende… eller ja, nästan i alla fall. Väldigt roligt :)

1956726_10152093547432513_322153808178955423_o

Hela gänget som körde i Slottskogen, så roligt att så många kom!

På söndagen fick jag äntligen min guideade tur över båda broarna och en site seeing av sträckan på Hisingen. Denna fantastiska ö som bjuder på radhus, gamla båtar, kranar, asfalt, mer asfalt, Lindholmen sience park, ännu mer kranar o skrot. Och sen lite mer skrot. Sen kom vi till Göta älvbron som jag aldrig sprungit förut. Den är ganska brant och jag kan tänka mig att den suger fint när man har en 1-1,5 mil i benen… nu hade jag 7-8 km och blev allt rätt flåsig. Vi nöjde oss sedan med att springa till Järntorget och ta 11:ans språvagn till Mariaplan och promenera till brofästet. Guiden hade ont av skav o blåsor på fötterna och jag var ganska nöjd med en mil på asfalt, med tanke på hur lite jag sprungit på asfalt hittills.

broarna

Bästa Hisingsguiden Emma :)

Jag tar med mig mentala bilder från löpningen på Hisingssidan och Göta älvbron och en bra känsla i benen. Bra förberedelse inför varvet. Jag hade kunnat springa längre, hade inte ont någonstans och kroppen kändes pigg idag. Så himla bra känsla!

Måndagens wod på Göta såg kanske inte så rolig ut på pappret men blev faktiskt rätt kul. Vi började med bänkpress 5 reps x 4, bygga upp mot 5 reps maxvikt och sedan köra all out i ett extra set. Jag har jobbat mig upp mot 40 kg nu två veckor i rad och idag klarade jag då två set med 40 kg, det sista med 6 reps sen dog jag. Bänkpress är en riktig svaghet hos mig, så det ska bli kul att få köra det regelbundet nu några veckor o se hur jag kan öka. Kändes redan bättre idag, kul! Min överkropp behöver allt jobb den kan få, hade varit fint att få in lite mer pressar också… men, men…

Metconen var 3 varv av 20 burpees, 30 kettlebellsvingar, 40 situps, 50 air squat. Mellan varje varv var det 1 min vila. Man fick upp pulsen ordentligt och jag fick lite syra i låren. Kunde köra obrutet första varvet, sedan fick jag ta en liten paus i svingarna och i air squaten och sista varvet blev ungefär likadant. Jag körde bredvid en sån där supermänniska som är grymt stark o har en jäkla motor, han sprang ifrån mig redan på första vändan burpees, men det var ändå en bra farthållare för mig, jag tog inga onödiga pauser och blev peppad att bita ihop o pusha på. Kul! Och jag blev klar som nr 2 i vår grupp och tredje bästa tiden på hela dagen. Även om det inte är tävling, så blir jag ändå rätt nöjd att vissa dagar så ger allt det här löpandet o flåsandet lite betalt. Tack kroppen!

Men nu blir det vila. Jag har kört på med träning varje dag i en vecka, så det är hög tid… Men, kroppen har känts rätt pigg hela tiden utan några skavanker. Ser fram emot ännu en go träningsvecka med mycket spring i benen.

Pöss!

Taggad , , , ,

Kommentera

