Näst sista långpasset innan varvet

Det här är vad ungefär 4 månaders blandad träning kan göra på 16 km.

27:e okt 2013:

Skärmavbild 2014-04-27 kl. 19.24.17

27:e april 2014:

Skärmavbild 2014-04-27 kl. 19.24.37

 

Sen ska man väl även väga in väderomständigheterna. Tror knappats att det var 22 grader varmt och strålande sol när jag sprang i oktober förra året. Sträckan det handlar om är två varv på 8 km-slingan i Skatås, en ganska tråkig, platt strecka med låååånga rakor. Men ganska bra simulering av varvet-banan emellanåt, lite tråkig o platt.

Jag minns rundan i oktober väldigt väl. Jag ville slå längdrekord och fick för mig att springa så långt trots att jag bara legat runt milen hela sensommaren o hösten. Allt går ju med en rejäl portion vilja. Men jag led ska ni veta, ajajaj… benen vad helt stumma, knäna blev stela, fötterna var bara stora blyklumpar av värk och det kändes som om ryggen skulle gå av på mitten. Jag fick ta några pauser och gå korta bitar på andra varvet flera gånger.

Idag, med hela våren full av löppass två gånger i veckan och en successiv ökning av långpassen från en mil upp till dagens distans, var den här streckan inte riktigt lika plågsam som i höstas.

Hela första varvet kändes benen fräscha och första 8 km gick på 45 min och milen på 55:42 min, helt klart godkänt tempo! Sen kom en liten svacka när jag var omkring 11-12-13 km, där var det några backar och det kändes som om jag stod stilla där ett tag. Fick tom gå över krönet på en av backarna, litet nederlag men jag kom igång igen.

Sen kom rakstreckan och lite nedförslut och då kändes det bättre igen och jag fick tillbaka lite bra känsla i kroppen. De sista 3-4 km var inte jätteroliga, men det finns liksom inga alternativ än att fortsätta sätta ena foten framför den andra. Tankarna virvlar omkring i huvudet och jag försökte fokusera på att jag faktiskt inte hade ont någonstans och att det bara var muskeltrötthet. Andningen var helt normal, pulsen var helt normal, jag var inte trött som efter en backintervall, jag vara bara stum i låren och hade ingen energi i steget. Men jag kom i mål och jag inbillade mig att jag faktiskt spurtade sista hundra metrarna, haha :)

Jag var toktörstig i värmen och det var längtan till vattenflaskan som fick mig att kämpa vidare många gånger när tankarna snurrade negativt. Jag tog en drickapaus när jag skulle börja på andra varvet och åt även en halv riskaka med äpple/kanelsmak, söt och god. Men det hade varit väldigt gott med en drickapaus till vid typ 12-13 km…. solen var min fiende och jag hoppade mellan skuggorna i löpspåret.

Men, jag fixade det bra och kom i mål och tiden och tempot är jag jättenöjd med. Det är fan inte kul att springa så här långt och jag hann tänka många gånger under tiden att jag inte riktigt kunde förstå hur jag ska klara 21 km  när det väl är dags…. Men jag vet ju att jag kommer fixa det, för jag ska ha den där jävla medaljen.

Det finns inget annat alternativ :)

 

Taggad , , ,

One thought on “Näst sista långpasset innan varvet

  1. Emma skriver:

    Under varvet kommer flera kilometer bara flyga förbi utan att du märker det, typ broarna (fin utsikt även om de är tunga och plötsligt har man klarat av några kilometer till) och Avenyn med massivt publiksupport plus att sista två kilometerna bara är ren eufori (ok, kan vara plågsamt om man har skav och dåliga knän och håll och vätskebrist och whatnot) eftersom man närmar sig/är i Slottsskogen och snart är KLAAAAAR. Och i Majorna sitter det massa käcka, öldrickande major-er som peppar svinbra plus att man fortfarande är rätt pigg då. Det är bara delar av Hisingen som är lite trista, typ Frihamnen och där är du ju mentalt tränad ;)

    Du är grym som tränar så målmedvetet!

Kommentera

