Första veckan med paleo

Skärmavbild 2014-05-04 kl. 19.06.13

Jag är mitt uppe o matpreppandet inför nästa vecka. Det är bara så jag kan få det här att funka, planera o göra så mycket som möjligt i förväg. Jag har gjort frukostscones, mellanmålsomeletter i muffinsformar och lunchlådorna kommer bli rostade grönsaker och ugnsbakad lax. Jag har lite kyckling kvar som också ska få åka med i en låda. Sen blir det en rejäl sallad till lunchen också. Avocado, ägg och annan frukt kompletterar frukost o mellanmålen.

Middagarna blir ju alltid när jag kommer hem från träningen och det blir ofta bananpannkaka med bär o frukt och sen kan det bli något mer om jag orkar. Jag vet att jag borde äta något mer köttigt…. grejen är att jag blir verkligen helt deckad om jag äter en hel stor middag på kvällen. Men jag ska se om jag kanske orkar göra en laddning med kyckling till i veckan, eller nåt med köttfärs. Jag överlever nog ändå.

Ja, ni hör ju… det kretsar mycket kring mat i hjärnan när man ska hålla på så här. Egentligen är det enkelt – kött, fisk o grönsaker och frukt o nötter som tillbehör. Men när man är så himla van att äta nån macka då o då, en tallrik fil o müsli, keso, kvarg, ris, potatis, mathavre och bulgur så blir man lite låst i huvudet när man plötsligt blir tvungen att tänka om. Så även om maten är världens enklaste så måste jag tänka till o planera o kontrollera innehållsförteckningar, om det nu finns någon sådan.

Jag har svårt för att komma på nya smaker, är så himla van vid mina vanliga röror o grytor som oftast är grundade i creme fraiche o grädde och ingredienser som innehåller gluten. Jag vill liksom att laxen ska smaka mer än lax och kycklingen mer än kyckling. Det är lite klurigt. Och jag är hopplöst dålig på att steka kött, så jag äter väldigt lite gris- o nötkött faktiskt. Annars är ju en lätt lösning att bara steka/grilla en köttbit… om man nu hade bott i villa o alltid hade grillen framme…

Men ändå, trots det här planerandet och fixandet så har första veckan gått bra och det känns som om jag ändå äter ganska mycket som vanligt. Jag har slutat med godis och trappat ner på mejerierna rejält. Jag har levt glutenfritt hela veckan och magen mår himla fint. Sötsuget har varit värst när jag har haft mycket ledig tid, som lördag o söndag, annars har jag inte känt av det nästan. Några vindruvor eller nötter har räckt, vilket har förvånat mig väldigt mycket. Trodde på riktigt att jag skulle ligga o skaka under skrivbordet efter luncherna, så har det inte alls blivit. Min teori där är att jag äter mat som inte triggar igång hela det där sockersystemet, kolhydrater som håller längre och inte blir toppar o dalar.

Nästa veckan ryker det vanliga frukostteet och blir istället koffeinfria varianter som rooibos och örtte. Jag är väldigt nöjd med att inte vara kaffedrickare den här veckan som kommer, när utmaningen från coach Mackan är att sluta med koffein o undvika socker. Jag känner lite medlidande med alla koffeinberoende, den grejen gör ju faktiskt ont på riktigt att sluta med.

När det kommer till kroppen, vikt o mått o grejer, så tänker jag inte bry mig om det förrän sista veckan. Det är liksom inte därför jag vill prova det här med paleo, jag vill testa om kroppen känns annorlunda eller vad som händer…

Så vecka två, nu kör vi!

Taggad , ,

Kommentera

