Vitsippsrundan, sista långa passet

På jobbet är det här med Göteborgsvarvet en stor grej, det finns en lång tradition och varje år anordnas det träningstillfällen med vår coach Ted Ås, som jag nog skrivit om tidigare. Och varje år, två veckor innan varvet samlas de som vill och springer den så kallade Vitsippsrundan som tar ungefär 2 timmar och är ca 18 km i skogarna kring Sisjön, Torrekulla och Sandsjöbacka (lite söder om Gbg typ). Där finns fina skyltade stigar, Torrekullaleden och Sandsjöbackaleden, men tyvärr skulle jag nog aldrig fixa att hitta där på egen hand… så pass bra skyltning var det inte. Men vi utgick i alla fall från scoutstugan vid Sisjön och kom tillbaka dit 2 timmar senare :)

Det visade sig att den här rundan var ungefär 80 % löpning över stockar, rötter och sten och blev en ordentlig utmaning för lilla mig som är en van slätlöpare och inte alls sysslar med trailrunning. Men fy tusan va skoj det var att skutta runt där i skogen, springa på spångar, kliva över och under fallna träd, hoppa på stenar över geggamoja och stega sig upp för branta backar. Nedför var helt klart roligast :) Jag satte så hög fart jag vågade och lät bara fötterna gå, det blev liksom som en liten spänningsrush – Kommer jag klara det eller stå på näsan?! Alla sinnen fick jobba på högvarv och man kunde i princip inte släppa blicken från stigen i långa streckor. Vilket iofs var lite synd också för det var ju härlig natur, fågelkvitter och strålande sol. Men det blev ändå en väldigt rolig o härlig upplevelse.

Ted hade lagt upp hela passet så att vi skulle springa i 8 min o gå i 2 min, detta för att kunna hålla ihop gruppen (smart!) och sen för att alla skulle kunna springa sitt tempo. Ville man kunde man såklart fortsätta springa de där 2 vilominuterna och då istället vända och springa åta andra hållet och hålla på så där tills alla fortsatte springa framåt igen. En del valde att ruscha på ibland, men de flesta valde att gå lite.

På ett sånt här pass säger ju inte medelhastigheten så mycket, men när vi sprang höll jag mig på allt mellan 4.16 till 6.30 per km, upp o ner som sagt.

2014-05-05 11-00-12

 

2014-05-05 11-00-45

Den översta är höjdskillnader på sträckan och den undre är hur hastigheten varierade.

I början kändes ju de där pauserna ganska onödiga, men efter 1,5 timmas löpning kom varje paus som en välsignelse. Terrängen tog rätt hårt på mina ben och de kändes riktigt stumma efter 15 km och då kom vi fram till vanliga elljusspår runt Oxsjön o Sisjön igen och det blev vanlig slätlöpning. Då kände jag liksom hur trött jag var, inte så kul… Hade nog gärna kunnat fortsätta bland stock o sten istället för då glömde man bort att känna efter så noga. Det kändes som jag stod stilla och fick släppa gruppen som jag hängt med större delen av passet och gå ner ett hack till de som sprang lite mer i mitt tempo. Ett litet nederlag, men ändå nyttigt att få känna på eftersom jag tror att det är den känslan som kommer komma på varvet också, när man segar sig upp för Avenyn och Övre husargatan.

Det är verkligen bara att bita ihop och försöka hitta återhämtning i små saker. Jag är trygg i att jag har ett pannben som inte ger sig i första taget och jag har en väldigt stark vilja att slutföra loppet. Det är ett mål jag haft framför mig sååå länge nu och medaljen kommer kännas så skön runt halsen.

Det var längesedan jag hade så roligt när jag sprang, men samtidigt längesedan benen och hjärnan var så slut :) Hela eftermiddagen gick jag runt i lite dvala hemma och var riktigt snurrig i tanken när jag skulle åka o storhandla, det blev ett himla rännande fram o tillbaka i gångarna på Ica. Säkert ett par kilometer till ;)

10155520_10152339386403672_5520878038741175018_n

Team Evry mitt i spenaten!

Taggad , , ,

Kommentera

