Nerverna sprattlar till och löppass med Runday

Nu har nedräkningen börjat på allvar. Det är inte ens en vecka kvar till jag står på startlinjen i Slottsskogen. Huamej vad det kommer kittla i magen…. redan nu känner jag av nerverna och jag oroar mig för allt. Kommer jag ens komma ihåg hur man springer? Kommer jag överleva utan min peppmusik i öronen? Kommer batteriet hålla med Runkeeper-coachningen hela vägen runt? Hur trött kommer jag bli? Hur ont kommer det göra? Hur kommer det kännas när alla rusar ifrån mig de första kilometerna?

Ja… o så där håller det på. Det är kanske inte så mycket att jag behöver ha riktiga svar på alla de där frågorna, det är väl mest så att jag behöver älta lite och processa. Det är en del av förberedelsen och jag har lärt mig att det nog är så jag funkar. Jag är lite (typ rätt mycket) nojig veckan innan en tävling och tvivlar väldigt mycket på min kapacitet och min träning. Men ändå känner jag just nu att jag inte har kunnat göra något annorlunda.

Jag har varit hel, frisk och kunnat träna hela vintern och våren. Varvat löpning i lagom dos och belönat mig med crossfitpass. Jag hoppas att det har varit ett vinnande koncept och att jag kommer kunna plocka ut resultatet av mitt slit på lördag. För det är ju det där med att kunna prestera när det faktiskt är dags. Man kan träna skiten ur sig och slita som ett djur… men om det låser sig och nervositeten sätter sig i kroppen så är det inte mycket man kan göra på tävlingsdagen.

Jag älskar och hatar nerverna. Känslan ger mig ett härlig fokus, en målmedveten blick och jag rabblar peppande ramsor i huvudet när det är bra nerver. När det blir dåligt så blir jag stel i kroppen, får mjölksyra snabbt, börjar nästan grina, tänker på hur mycket bättre mina medtävlande är, och ifrågasätter varför jag gör det här överhuvudtaget.

Jag hoppas att jag har en bra dag på lördag helt enkelt.

Så här veckan innan så är såklart träningen inte så tuff. Jag körde ett crossfitpass i fredags som var jobbigt, flåsigt men kul. Vilade lördag. Sprang med Adidas Tribe och Runday i Slottsskogen igår.
Ikväll blir det ett crossfitpass, mitt sista innan varvet, sen vilar jag på tisdag och på onsdag kör jag ett löppass där jag får göra precis vad jag vill tänkte jag. Sen ska jag bara vila mig i form i två dagar och antagligen gå och älta allt det där jag skrev om här ovanför….

Men passet med Adidas o Runday igår var riktigt trevligt. Vi värmde upp och sen fick vi en ordentlig portion löpskolning. Skipping, tripping o allt det där andra som man vet att man borde göra oftare men aldrig gör själv ändå. Och det är alltid samma sak, det känns rätt bra och lätt när man väl håller på med det där men att sen kunna applicera det där när man ligger o matar på på den 15:e km med stela ben och hårda lår… inte lika enkelt.

10255982_290585301105525_3635162221512310968_n

Upp på tårna!

Sen var det dags för en himla massa intervaller, runt på en liten slinga i parken

4 x 45 sek, 15 sek vila, 90 sek setvila
6 x 30 sek, 15 sek vila, 90 sek setvila
6 x 15 sek, 15 sek vila, 90 sek setvila
8 x 20 sek, 10 sek vila

Det var jobbigt, men jag gillar ändå när det är korta intervaller, att kunna springa snabbt och orka hålla farten hyfsat. Och även om 15 sek vila inte låter som mycket så var det tillräckligt och man fick tillbaka lite krafter varje gång. Men sista tabata-omgången med 20/10 var tuff och det sög i benen. Skönt pass, som inte blev särskilt långt i distans, men ändå gött för flåset och gav lite träningsvärk i höfterna.

Tjejerna från Runday känns väldigt proffsiga och det märks att de har gjort de här ungefär 1000 gånger förut. De ger bra instruktioner och vet precis hur de ska förklara rörelser för att få folk att göra rätt.

Man fick en halvful t-shirt bara för att man var där, och efter passet fanns det frukt, vatten (och juice och mackor för de som åt sånt) och man kunde prova Adidas nya Boost-skor. Kändes lite som att gå på studsbollar :) Mina stackars trotjänare till skor fick skämmas lite… de börjar falla i sär och får nog fundera på pension efter varvet. Ska investera i nya löpskor i sommar hade jag tänkt.

10292213_290585191105536_6523531512768092680_n

Yey, gruppbild!

 

10367594_290585237772198_5680797208868003252_n

Duktiga coacher.

Bilder från Adidas Running’s facebooksida. 

Taggad , , ,

3 thoughts on “Nerverna sprattlar till och löppass med Runday

  1. christerhansson skriver:

    Vi ses kanske i Slottsskogen på lördag ;)

Kommentera

