Sista rundan och tusen tankar…

Sprang sista passet innan varvet igår kväll. I spöregn. Tråkigt. Jag sprang för en en gång skull nästan helt ostrukturerat och hade bara en liten plan att utgå ifrån programmerad i Runkeeper, 1 km uppvärmning, 3 km lite snabbare stadig fart, lite vila och sedan 3 km i typ samma fart och sedan skulle jag bara ta mig hem hur jag ville. Så, visst… det fanns en tanke, men jag hade sagt till mig själv att jag fick göra precis vad jag ville. Kände jag för att hämta andan o gå några meter – varsågod, kände jag för att pressa på lite – jamen heja!

Jag hade rätt mycket spring i benen och kände att jag kunde hålla rätt bra fart ändå. Jag hade ju liksom ingen plan och behövde inte tänka på att benen skulle orka ett visst antal kilometer till, blev jag för trött fick jag gå lite, inte värre än så. Och det var skönt, trots att regnet strilade. Jag blev lite peppad över att höra Runkeeper-tjejen rapportera snabba tider. Det är roligt att jag faktiskt inte behöver harva på samma gamla tider som jag gjorde i höstas, jag kan trycka på och det håller ganska bra, i alla fall i några kilometer :)

Nu blev det ca 8 km på 44 min, snabbaste kilometern på 4:43 och långsammaste på 6:37. Högt o lågt som sagt :) Det var rätt kul. Och det kändes lagom o skönt i kroppen.

Idag har benen fått lite massage, jag har ny fin kinesiotejp på knät (med alla dess magiska placebokrafter ;)). Jag kollar väderprognoserna lite då och då. Det kommer bli varmt, svag vind och soligt på lördag. Perfekt picknickväder. För 21 km löpning hade det gärna fått vara lite moln på himlen. Försöker komma på saker jag ska fixa och köpa inför lördag. Har redan fixat vaselin för klädskavet och energibars som ska vara paleo. Jag inser att det kommer blir svårt att hålla dieten den här dagen, men jag tänkte äta bra så gott det går och inte se det här som en ”fridag” där det är fritt fram att äta allt möjligt. Funderar på vad jag ska äta på förmiddagen innan loppet…. om jag nu inte är så jäkla nervös att jag knappt får i mig nåt, haha! En stadig bananpannkakefrulle får det nog bli.

Undrar vilket tempo jag kommer orka hålla, hur jag ska ställa in Runkeeper… Man kan ju sätta som mål att hålla ett visst genomsnittligt kilometer-tempo, eller om jag bara ska låta henne rapportera varje kilometer för mig. Jag tror att jag kommer väcka tävlingsdjävulen i mig mer om jag får jaga en genomsnittlig km-tid, om jag tex sätter den på typ 05:45 min/km, vilket jag tror att jag kan klara av och sen bara försöker ligga i fas hela loppet…. då borde ju sluttiden bli det jag önskar. Problemet blir väl bara om jag har satt upp målet för högt och krafterna dalar… då är det lite deppigt att höra att man ligger bakom utsatt snittid. Men där hade jag inte tänkt hamna. Jag ska minsann trampa på :)

Jag oroar mig för att jag kommer bli helt besviken på mig själv om det känns som om kroppen inte hänger med. Så himla dumt. Jag som förut bara tänkt att jag blir glad om jag kommer i mål har gått till att sätta upp något sorts tidsmål och vill plötsligt göra ”en bra tid”. Suck. Kunde jag inte stannat vid att bli glad om jag tar mig runt?

Min hjärna är lika ostrukturerad som det här inlägget. Det ältas väldigt mycket. Det kommer bli så skönt och tyst i mitt huvud när det här är över, haha!!

10375825_1434341193483024_2115130548_n

Hälsade på den blåa linjen i stan. Nervösklumpen i magen skuttade glatt vid blotta åsynen.

Taggad , , ,

Kommentera

