En tung mil och lite planering

Igår tog jag första löpturen efter varvet. Egentligen hade jag gärna väntat ännu längre på att springa igen, men så kom veckans utmaningar i vår paelogrupp, Amrap30. En mil löpning var en av dem. Så då var det bara att snöra på sig skorna igen. Och självklart skulle det slås värmerekord för året just den här dagen också. Något annat hade ju varit konstigt…

Så i 30-gradig värme blev det en jogg runt Skatåsmilen i makligt tempo. Benen var trötta efter styrketräningen i onsdags och det satt även rejält med träningsvärk i axlar och bröstmuskler som inte gjorde löpningen bekvämare precis.

2014-05-23 15-46-46

Det var helt enkelt en ganska halvtråkig upplevelse rent fysiskt. Jag konstaterar detta gång på gång: Det är inte roligt att springa när man är seg i kroppen och vädret gör det ännu jobbigare. Målet var bara att komma runt i värmen, och det gjorde jag. Men jag har sprungit milen på väldigt mycket bättre tider :) Även om jag tycker att kroppen har glömt de där 21 km nu så är jag nog fortfarande lite trött. Och eftersom jag kör på med lika mycket träning som vanligt så får det väl bli som det blir.

Antagligen borde jag väl vara duktig o vila i 1-2 dagar… men jag har liksom ingen lust. Jag vill köra lite tufft nu i ett par veckor innan tävlingarna och sedan lätta upp lite igen när det närmar sig Götebort Throwdown. Borås-tävlingen kommer jag ta som en träningsdag, så fram tills dess kommer jag bara ösa på. Jag ska försöka få in extra pass med knäböj, pressar och lite teknikträning i riggen om det funkar med mitt veckoschema.

En vanlig vecka kan nog tänkas se ut så här:

Måndag: Vanligt crossfitpass (power clean/squat clean som styrka)
Tisdag: Vila
Onsdag: Styrka, antingen powerpass eller egen träning på Göta, knäböj, pressar, marklyft, riggen
Torsdag: Morgonpass crossfit  (Snatch som styrka)… om jag är morgonpigg vill säga. Annars vila.
Fredag: Vanligt crossfitpass (pull upsvarianter som styrka)
Lördag o Söndag: Ev vila eller löpning en dag. Pass på Göta en dag, om det passar lägger jag till lite styrka.

Får se om kroppen orkar med det :) Vissa veckor blir det mer vila, andra mindre, jag kör på känsla som vanligt. Men ibland är det faktiskt så att man bara måste pusha igenom träningsvärken för att härdas lite.

Men nu är det fredag och det är så himla skönt!

Annonser
Taggad , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: