Gamla vanliga inför-tävling-känslan

Går runt med en nervös känsla i kroppen och tankar som typ ”Varför tävlar jag egentligen? Och mot tjejer som är flera nivåer bättre än vad jag är? Jag borde inte gjort det här alls… det kommer inte gå. Kommer stå där och bara titta på skivstången med alldeles för mycket vikt.” Typ så. Upplyftande och peppigt värre. Men jag antar att det hör till när det är dags att göra RX-debut på lördag. En del av tjejerna jag möter har liksom haft Gothenburg Throwdown (eller ännu större tävlingar) som ett stort träningsmål och kört målinriktad programmering och kommer glänsa. De tränar långa pass och är väldigt proffsiga. Det känns märkligt att man kan tävla i samma klass, men jag antar att det är så här det kommer vara framöver. Det finns ju alltid de som är bättre, det är nog inte det. Det känns bara lite knasigt att jag som bara har roligt ska köra mot skitseriösa människor som typ siktar på Reginals o sånt…

Men, men. Jag får hoppas på att wodarna kommer innehålla moment som jag är hyfsat bra på, och att det inte blir allt för mycket av mina svaga sidor. Det är jobbigt att programmet släpps först på lördagmorgon, på plats. Dessutom startar jag i heat nr 3, så det kommer nog inte finnas så mycket utrymme för att se hur de andra hanterar svårigheterna och lära sig av det. En sak är säker, vikterna kommer kännas tunga och det kommer bli tufft.

Min metala peppbild. Smiling Annie.

Min metala peppbild. Smiling Annie.

Igår körde jag sista passet inför helgen. Det blev nästan 3 timmar i boxen, men inte effektiv träning hela tiden, oroa dig inte. Började med att värma och nöta lite snatchar med Emma. Mina snatchar är långt ifrån mina glansdagar där i februari när jag körde extra OLY-träning, det känns. Och det är frustrerande. Det blev 15 min OTM med en snatch + en overhead squat. Började med 20 kg och slutade på 30. Kändes okej, inte mer. Sen gjorde jag ett par lyft till med bara snatch och la på några kilo till, 33 kg gick bra ett par gånger med en fail som gjorde att jag fick göra ett lyft till. Jag tappar så lätt balansen i bottenläget, det är det allt hänger på för mig, för styrkemässigt klarar jag nog mer vikt egentligen… bara jag hittar balansen och fokuset. Kommer det något med fulla snatchar på lördag så är jag ganska rökt… nervositeten att göra det där inför publik och med tävligsstress  kroppen, jösses. Kommer bli ruskigt svårt.

Sen blev det lite hopp o lek innan dagens riktiga pass satte igång. Passade bland annat på att klämma dit 5 pull ups :) Även om det blev lite ryckigt i slutet, så gick det.

Dagens pass var riktigt jobbigt. Först skulle jag ta mig igenom ett gäng tunga back squats i styrkedelen. 4-3-2, 4-3-2 där sista 2:an landade på 65 kg. Det kändes otroligt tungt och jag får det inte att funka riktigt. Det är som om jag har tappat tekniken och jag vet inte vad jag sysslar med längre. Kanske står jag för tätt med fötterna? Nästa vecka är det meningen att det ska vara PB-vecka, men jag är mycket tveksam på om jag lyckas med det.

Metcon-delen såg ut så här:

3 varv av:
800 m löpning
21 power cleans 60/40 kg

Herregud vad jobbigt det var! Första löpningen var okej, och sen delade jag upp lyften i 5:or, sista är slitig. Andra löpningen var seeeg och jag försökte nagla mig fast i rygg på Johannes för att få lite draghjälp med farten, funkade fint. Fortsatte med mina 5:or i lyften men det blev långsamma set, det blev liksom så att jag stannade kvar uppe med stången o vilade med den i rack. Ut på sista rundan och det kändes som om jag tog myrsteg, fy tusan, fick slita hårt och andningen var upp över öronen. Flåsade och frustade. Sista 21 lyften blev en pina. Första 5:an gick bra, sen dalade det och jag körde 3:or och nästan 1:or i slutet. Hujedamej. Svettfesten hade inga gränser och jag var sååå trött. På 16.49 min ramlade jag i mål och det tog ett tag att lugna andningen.

Just 21 st av en rörelse är så jobbigt mentalt… det är så långt och man kan dela upp det på flera sätt. Gillar det inte. Och det är riktigt jobbigt att göra detta passet med löpstarka människor som bara kan stega iväg som gaseller på löpvarven, när en annan känner sig som en tjock tax med dåligt flås.

Avslutningen blev 2 min mördande träning för magen. Så himla kort tid, men så sjukt jobbigt, där vi blandade cykel-situps med att statiskt hålla upp i en sned situp. Blä…

Blev helt otroligt trött av det här passet, men det var bra att få nöta lite jobbig löpning och få känna på tunga cleans. Nu vet jag att jag klarar 3×21 på 40 kg. Bra mentalt.

Taggad , ,

Kommentera

