Gothenburg Throwdown – min första RX-tävling!

Vilken dag det blev! Vädret var perfekt och hela arrangemanget flöt på så bra att eventen blev klara långt före utsatt tid. Supereffektiva funktionärer och domare gjorde att det aldrig fanns några tveksamheter. Förutom då när de började flytta runt tiderna i programmet eftersom de låg så mycket före, det var lite förvirrat och besvärligt. Man kan ju tycka att de kanske borde räknat lite på schemat innan :) Det blir lite svårare att planera matpauserna när man plötsligt bara har 45 min på sig istället för 1, 5 timma. Men det var typ det enda jag har att gnälla på.

t-shirt

Klar för start!

Men vi tar det från början. Morgonen började lite stressigt och jag blev lite sen. När jag väl kom fram så hade det blivit världens kö till incheckningen och det blev lite allmän förvirring eftersom wod-genomgången skulle köra igång kl 7 och hälften av startfältet fortfarande stod utanför grindarna typ. Men, det löste sig det med lite god vilja. Det blev bara inte den där lugna morgonen som jag kanske hade tänkt. Klockan slog 8 väldigt snabbt och allt drog igång. Jag startade i heat 3, så det var bara att värma direkt.

Event 1: Body armour, såg ut såhär:

For time:
Med viktväst 20/10 kg:
10 burpee box jump
20 KB snatch 24/16 kg
1 varv löpning
Ta av viktvästen, fortsätt:
20 KB snatchar
1 varv löpning

10359048_248033585386089_3397281849277935206_o

Viktvästar och kettlebells in action! (bild från Gbg Throwdowns FB-sida)

Kul grej det där med viktväst, aldrig provat förut. Burpees och snatchar med västen var inte så besvärligt, löpningen var desto värre. Löptekniken försvinner helt o det känns som om man klampar runt och sjunker lite genom marken varje steg man tar. Det gick betydligt lättare på andra varvet, utan väst. Jag kom runt och i mål på 5:28 min. Det var flåsigt och jobbigt, men inte så jättetungt. Det kändes väldigt bra och jag var nöjd med första woden. Antagligen var jag så proppfull med adrenalin att det inte hade kunnat kännas annorlunda :)

viktväst

Burpee box jump, yey!

Jag valde att inte titta på resultatlistan alls under dagen, eftersom det inte kändes så intressant. Jag tävlade mot sjukt starka och snabba tjejer, så jag ville inte gå runt och känna mig dålig eller försöka jaga platser i det gänget. Men i efterhand så har jag såklart kolla upp hur jag låg till, och min tid på första eventet räckte till en 44:e plats av 66 startade. Som väntat ungefär, nedre halvan av fältet.

Event 2: Barbell ladder
Lyfta stången ground to over head i 5 lyft, 40 sekunder på varje station, 20 sek för att byta station, komma så långt på stegen som möjligt och när man inte klarade vikten längre så fick man göra marklyft tills tiden tog slut på stationen. Det fanns två stegar, en lättare och en tyngre. Tjejernas vikter såg ut såhär:
Lätta: 25 kg-35 kg-45 kg-55 kg-65 kg
Tunga: 65-75-85-95-105 kg

Jag tog såklart den lätta stegen :) Mitt PB är för tillfället 55 kg i clean & jerk, så målet för mig blev att klara 55 kg och sedan köra marklyft på sista 65 kg-stationen. På uppvärmningen kändes 55 kg lite tungt, men när jag väl stod på plats på tävlingsbanan så var det aldrig något problem. Jag har mer i mig, men inte så mycket som 65 kg. Det kändes som en dålig idé att ens försöka på det. Hade det funnits en stång med 60 kg hade jag nog gjort ett ärligt försök, men, men… Nu fick jag ett bra resultat ändå, 55 kg + 21 marklyft, och hamnade på 35:e plats i det här eventet, jättenöjd!

cleanjerk-wod2

Snyggt foto av Jonas. Jag tror det här är 55 kg-lyftet. Emma, också från Göta jobbar mer med att få stången att sväva ;)

10380611_10203016353503624_6754278837491720555_o

Lyft-fokus. Ett måste för att ens få upp den där skivstången, det blir mycket träning på det när man har publiken så nära. Foto av Andreas.

 

Event 3: Sandbag-sprint
For time:
21 thrusters 40/25 kg
200 m sandbag run 25/15 kg
15 thrusters
200 m sandbag run
9 thrusters
200 m sandbag run

Timecap 6 min

Här någonstans gick jag in i väggen. Första 21 thrusters gjorde jag unbroken, 25 kg är ju ändå hanterbart. Men sen var det löpning med en 15 kg sandsäck på axlarna och det tog verkligen all energi jag hade. Min plan var att dela upp 15 thruster på två omgångar, men det blev nog tre istället, 7-5-3 eller nåt… När jag kom till 7 thrusters så tog det helt stopp, jag var så slut i benen och kroppen bara skrek åt mig att släppa ner stången. Och hade jag inte gjort det så hade jag nog fått den i huvudet, haha! Men ut igen sen på löpningen. Förfärligt jävla asjobbigt och det kändes som om jag tog betongtunga myrsteg runt banan. Tänk att 200 m kan kännas som otrooooligt långt! Tillbaka vid stången igen för de sista 9 lyften, och jag ville nästan inte ta upp stången… Tiden rann iväg för mig. Jag fick dela upp även 9:an på tre eller tom fyra har jag för mig… kroppen hade inget mer, mjölksyran virvlade omkring och gjorde mig stum, stel och svag.

10286867_10203016358023737_6564018251768439863_o

Hemska jävla sandsäck! Foto av Andreas

På sista löprundan var jag tvungen att rabbla mantran i huvudet för att inte få för mig att börja gå. Jag ramlade i mål på 5:45 min, klarade time cap:en precis. Usch, det kändes inte bra alls och jag var inte nöjd med min prestation. Men thrusters är verkligen inte min starka sida och i kombination med en så jobbig löpning så fick jag inte tillräckligt med återhämtning. Min tid blev en 55:e plats. Inte riktigt vad jag hade hoppats på.

I totala sammanräkningen så hamnade jag på en 51:a plats. Jag hade såklart hoppats på att komma lite, lite högre upp i listan, även om det här var min första RX-tävling och motståndet var typ det bästa Västsverige har att erbjuda och med besök från både Helsingborg, Jönköping och Sthlm. Men jag var ändå nöjd med två av tre wodar, och får gå hem och bli starkare och mjölksyretåligare i benen helt enkelt.

Det var ovant att köra utomhus, med sol och vind, och ovant att typ komma i mål bland de sista i mitt heat. Men för att bli bättre ska man ju hänga med folk som är bättre, så det var väl bara bra antar jag. Resten av Göta-atleterna som var med gjorde jättebra prestationer och kom i mål allihop. Det är ett så himla härligt gäng och alla är så duktiga och inspirerande!

Själv känner jag just nu att jag är otroligt mätt på tävlandet. Jag är inte alls sugen mer nu och det känns underbart att bara få träna på som vanligt hela sommaren o hösten. Tävlingsnerven kommer såklart bli sugen igen, men det kommer nog dröja ett tag nu. Jag längtar efter att kunna bli starkare och uthålligare och bli bättre på några skills som jag behöver jobba på. Mot nya mål!

10358983_10152466074425977_780140854283777345_o

Jenny, jag, Emma o Emma efter 3:e woden. Götas Team Red! Foto Sofia.

10444008_10152132428181711_7559091620976941281_n

Min vapendragare Emma, är så glad för att hon kunde genomföra tävlingen trots lite skadeproblem. Och sen gick hon såklart och slog mig också, den skitungen ;) <3 Foto av Anna

 

Taggad , , ,

4 thoughts on “Gothenburg Throwdown – min första RX-tävling!

  1. Sofia skriver:

    Du ska vara mer än nöjd. Dessutom hade du en tävling i kroppen som säkert fortfarande hängde kvar. Jag är stolt över dig och alla er andra iallafall. Och lite avundsjuk. Medan din tävningsnerv är lite trött, börjar min suga allt mer. Nu vill jag tävla! :D

    Annars tror jag att du ska ge Andreas credit för bilden på ditt lyft-fokus också. Känner inte igen att jag tagit den. ;)

    • Karinmedk skriver:

      Du är så peppig Sofia :) Nästa tävling är det din tur att försvara Götas färger :)
      Och jag ändrade på bilden, rörde nog ihop det lite, fanns ju så mycket att ta av plötsligt!

  2. Emma skriver:

    Vad go du är, jag är också så himla glad att jag kunde genomföra allt och himla förvånad över att jag slog dig Tror vi gjorde rätt som struntade i resultaten under dagen, det var inspirerande och roligt ändå och plats 48 eller 51 känns ju lite skitsamma. <3

    Hurra för träningssommar och för att bli starkare och mer skilled! Själv ska jag påbörja min träningsperiod inför Lindigö15 så det blir nog inga tunga pb:n i höst, får väl sikta in mig på Halmstad-tävlingen som nästa pb-tillfälle ;)

  3. […] har jag hamnat där igen. I tävlingscirkusen. Efter min urladdning i somras, när jag typ aldrig ville tävla igen, så finner jag mig nu anmäld till två nya tävlingar. […]

Kommentera

