Sånt som händer när man är trött

Ibland gör man träningspass som man kanske inte skulle gjort. Ni vet när man inte känner sig helt 100. Kanske har man ont, kanske har man huvudvärk, kanske är man bara genomtrött. Men man kör ändå.

Lite så gjorde jag igår. Kroppen kändes rätt okej, eller ja, lite träningsvärk satt kvar och den där stackars ryggen som fick slita hårt i lördags var ju fortfarande rätt trött. Och när jag började hoppa hopprep kände jag en hammare i huvudet vid varje hopp. Jag borde kanske ha fattat vinken redan här… men nej, ty jag är en trög crossfitchey.

Det stod squat cleans på schemat och vi skulle göra maxlyft, PB-veckan hade börjat. Jag hade sagt innan att ”jag ska bara lyfta om det kändes okej i ryggen”, clean & jerken från i lördags satte sig rätt ordentligt i musklerna. Och det gjorde verkligen det, kändes okej. Jag tangerade mitt PB igen, 55 kg, och blev ju såklart himla sugen på att klämma dit några kilon till. Kaxig o styv i korken la jag på till 60 kg. Failade sååå grovt. Jag var på tok för långsam under stången och lyckades trycka till handlederna rätt ordentligt. Jag svor lite och tog av till 57 kg… DET skulle väl ändå gå? För tusan! Men nä, det gjorde det såklart inte. Jag gjorde två försök men alla slutade med att jag inte kom upp ur min squat. Så himla dumt.

Kroppen var ju trött. Ryggmusklerna och magmusklerna samarbetade inte, jag hade inget ‘umpf’-tryck någonstans.

Sedan var det dags för metcon, en tung rackare med massa lyft, igen. Vi jobbade 2 o 2, den ena jobbar, den andre vilar växelvis.

12 min, amrap:
3 power cleans
3 front squat
3 push jerk

60/40 kg

Såklart man skulle köra RX. Det är såna vi är nu, RX-folk! Ha! Inte alla dagar, jag måste komma ihåg det. 40 kg blev astungt och redan på andra varvet kroknade jag i push jerken. Ryggen sa ifrån på riktigt, så vi tog av till 35 kg och det gick bättre. Dessutom bytte jag lyften över huvudet till 3 armhävningar istället.

Men det fanns ingen fart i kroppen, ingen energi och inte särskilt mycket glädje.

Som tur var så avslutade vi passet med en liten snabb afterbash där den ene i paret rodde 400 m medans den andre sprang 400 m, den som blev klar sist fick göra 5 burpees. Det var gött att få flås ut lite och det fanns spring i benen, rodden gick bra och jag förlorade bara med 6 futtiga små meter när jag rodde.

Nästan redan där på golvet när jag låg o stretchade sen bestämde jag mig för att vila från crossfit-pass ett par dagar till. Jag hade gått på för snabbt efter tävlingen och var faktiskt inte redo än. Ryggen behöver få vila och kanske även resten av kroppen också.

Idag känner jag av musklerna, men jag tror att det bara är muskulärt och inget annat, känner mig inte stel eller har ont. Utan känner bara en träningsvärkskänsla eller lite som ett blåmärke. Handlederna är lite ömma och blir nog också glada för ett par dagar borta from grepp och vikter.

Det är när man är trött och ändå vill för mycket som man pressar på för hårt. Så nu är min nästa bokning inte förrän på söndag. Känner mig lite duktig. Veckans träning ska bli löpning och på torsdag ska jag få massage. Gör om, gör rätt… trögskalle.

 

Taggad ,

Kommentera

