Vilovecka är skittråkigt.

Det vet alla. Men kroppen behöver det och då känns det lite okej ändå. Det som är lite jobbigt är att man så himla lätt kommer in i en lunk, eller så här: Första dagarna utan träning så undrar jag ofta vad tusan folk gör med all tid man har när man inte tränar. Ibland slutar det med att jag bara ligger i soffan en hel kväll. Ätandes. Med lite, lite dåligt samvete över allt jag hinner proppa i mig på några timmars ledig tid.

Men sen, efter ett par dagar händer det något. Det börjar bli bekvämt att bara slappa bort några timmar på kvällen. När jag sen plötsligt ska ut o springa en liten runda, så känns det som ett väldigt stort o jobbigt projekt… jag letar krämpor och känner efter alldeles för mycket. Det är så himla lätt att halka dit.

Denna veckan som kommer blir nog också ganska lugn. Jag tänkte köra pass, men inte lyfta tungt och inga lyft alls med stången över huvudet. Det blir lite anpassning, och det kanske inte alltid blir så att jag är helt genomsvettig efter varje pass. Men jag är där och gör det som känns bra. Ryggen är trött så det är inte mycket jag kan göra. Egentligen, säger en liten röst inom mig att jag kanske borde vila helt från crossfitpassen en vecka till. Fast, samtidigt, så har jag kört lätt nu i fredags o igår och har inte haft några som helst känningar efteråt. Det enda jag känner är att jag blir trött i ryggen snabbt och inte riktigt har stabiliteten i alla lägen. Det kommer ändå bli en hel del vilodagar den här veckan, då det antagligen bara bli 2, max 3 pass. Jag tar ett pass i taget. Känns det konstigt ikväll när jag kör blir det inga mer pass den här veckan.

Hur som helst. Vi firade midsommar med Göta och traditionsenlig midsommar-wod i Slottsskogen på förmiddagen. En liten lätt stege som fick flåset och låren att kännas.

50 airsquats
40 burpees
30 push ups
20 jumping lounges per ben
10 m hand stand walk/bear crawl
20 jumping lounges per ben
30 push ups
40 burpees
50 air squats
spring tillbaka till utångsläget, spurta!

Att göra 80 burpees kanske inte det var det bästa för min rygg, men jag tänkte på tekniken istället för hastigheten och tog igen missad tid på de andra grejerna sen. Det gick bra och det var en skön genomkörare av benen. Att göra utfallssteg med hopp är bland det mest effektiva du kan göra för att få träningsvärk i rumpan :)

Igår blev det en salig blandning av allt möjligt. Styrkan bestod av en OTM med 3 stationer: 30 sek L-sit hängandes i riggen, 30-40 double unders, 1-5 hand stand push up eller lämplig skalning av den rörelsen. För mig blev det istället 5 strika push ups på tårna. Kan vara nog så jobbigt direkt efter man gjort DU. Men hopprepet gick jättebra och jag har nu ett nytt PB på 21 st, kul! Men jag spänner mig fortfarande för mycket och är helt slut i axlarna efteråt, haha!

Metconen var en benchmark-tjej, Diane.

21-15-9 av
Deadlift 100/70 kg
HSPU

Inte en wod som passar mig i vanliga fall och speciellt inte nu när jag inte kör för fullt. Dels med tanke på att jag inte kan göra HSPU, alls. Tycker de är läskiga och jag är inte riktigt beredd att ta mig an den utmaningen det är att lära sig dem heller. Och sen dels för att jag inte ska lyfta tungt nu.

Så min variant blev 30 kg deadlift och hand release push ups i ett makligt tempo där jag hela tiden kände efter och fokuserade på att spänna bålen på rätt sätt. Jag blev knappt svettig ska kanske tilläggas, så lugnt tempo blev det. Så det var ju bra att jag hade kunnat köra rätt bra på styrkedelen innan.

Det blir väl nåt liknande idag, att jag tar ner vikterna och tänker på vad jag gör mer än på vilket tempo jag orkar hålla. Det är team-wod, så risken finns ju att jag dras med i tempo men jag får anpassa övningarna och hoppas att jag hittar någon passande att köra med.

Hepp!

Taggad ,

One thought on “Vilovecka är skittråkigt.

  1. christerhansson skriver:

    Reblogga detta på Christer.L.Hansson och kommenterade:
    Bra beskrivet om hur lätt det är att falla in i bekvämligheten. Jag känner igen mig i det.

Kommentera

