Eeh, ja, du vet, lite av varje… och ingenting.

Ärligt talat så vet jag inte vad jag ska blogga om längre. Jag har haft sjukt lite motivation att skriva om min träning här, vilket är lite märkligt, för den har ju funnits där hela våren. Men nu under sommaren har det liksom bara försvunnit. Jag har tränat massor och följt min plan men att skriva peppiga inlägg om det sen har liksom inte varit aktuellt. ”Varför skulle någon annan vilja läsa om det här?” är frågan jag ställer mig hela tiden när jag tänker på att jag borde skriva något…

Och det är väl inte så att jag har kommit på något bra svar till den där frågan nu heller. Men jag tänkte att skrivkrampen kanske släpper om jag bara gör ett inlägg eller två, trots brist på intresse :)

Jag har ju nu kört i över ett år på Crossfit Göta och gjort en hel hög med framsteg på alla plan. Och då tyckte jag ändå att jag var hyfsat tränad när jag började, hehe… Men kroppen är ju ett ständigt pågående projekt och det finns ju egentligen inget tak för hur stark, snabb eller uthållig man kan bli. Det är ju sant som klyschan säger: Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur mycket jag har kvar att lära. Typ.

Tänk den dagen jag kan göra en wod som innehåller 10 varv av massa övningar o bla 10 push ups, o då kunna göra alla 10 varven på tårna och utan att det tar halva dagen för den sakens skull! Tänk när jag drar 130 kg i marklyft! Eller 80 kg i knäböj! Och tänk 70 kg i clean & jerk! Eller bli säker i snatchen och får sånt självförtroende o styrka att det faktiskt ser ut som om jag kan det där, även med tyngre vikt (…dvs mer än 30-35 kg). Eller att jag kan göra 10 strikta pull ups. Ja, du fattar…. jag tror jag har sagt det många gånger förut, crossfit är verkligen en never ending story.

Ibland undrar jag vad det är som gör att jag tycker att det är så roligt att förbättra mig när det gäller just träningen. För jag kan inte riktigt känna att jag har en riktigt lika stark drift för utveckling när det gäller kunskap annars, det är klart att jag lär mig det jag behöver för att lösa uppgiften, men jag sitter liksom inte och slösurfar ämnen inom mitt yrkesområde på samma sätt som jag gör med crossfit. Antalet youtubeklipp, artiklar, intervjuer o annat som flimrar förbi under en dag kan ibland bli många… ”Slurp!”, säger det ba i hjärnan! Kanske är det för att jag i min lilla enfaldiga hjärna tycker att jag är bättre på crossfit och att det därför är roligare, och det är så mycket lättare att se att man utvecklas på det området :)

Nu är det dags för en ny hösttermin och jag hade hoppats att kunna lägga lite mer fokus på olympiska lyften. Det kom upp anslag om en ny omgång med lyftarkurs o annan lyftarträning som man kan göra på egen hand. Personligen har jag hoppats på rena oly-pass i vanliga schemat… men, men, det finns väl en tanke bakom det här också. Sen är det ju det där med tid… det är så förbannat svårt att hinna med när jag har en häst att bolla med också. Och typ resten av livet. Och så ska kroppen orka.

Coacherna säger att om man ska fokusera på något en period, typ styrka, gymnastik, lyft, så ska man dra ner lite på de vanliga crossfitpassen för att få bäst effekt. Och då börjar jag ju skruva på mig lite, för jag älskar ju de där passen…. samtidigt som det skulle vara roligt att se vad en lite mer fokuserad träning kunde ge. Som vanligt vill jag göra allt. Hela tiden. Hur tusan ska jag kunna välja utan att bli grinig för att jag ”inte får” göra allting på en gång?

Så… ja, just nu är höstens plan ännu lite luddig. Kanske hakar jag på en lyftarkurs, kanske försöker jag mig på lite lyftträning på annat sätt. Jag borde köpa nya löparskor o komma igång med lite regelbundet spring igen, utan krav, men ändå regelbundet. Jag borde också fortsätta jobba på min axel- och benstyrka. Öka i pressar och knäböj.

Vad av allt detta som blir verkligheten får vi se. Det kanske bara bli yr höna av alltihop. Men en glad, yr crossfit-höna!

ben

Taggad , ,

Kommentera

