Nu har jag bestämt mig!

Det behövdes inte så många dagar för att min plan för hösten skulle klarna lite. I lördags fick vi lite mer info om head coach’s planer för oss och nu sitter jag här och är rätt taggad på att få sätta tänderna i nya programmet ikväll.

Det som är nytt för den här terminen på Göta är att det nu finns riktigt bra uppstyrda individuella program som man kan göra utöver de vanliga crossfitpassen om man känner att man vill jobba extra på någon svaghet eller bara vill fokusera o bli bättre inom något område eller övning. Så nu finns det ett fullproppat gymnastikprogram där man kan bli bättre på push ups, pull ups, dips, HSPU och muscle ups. Vi har två styrkeprogram för de olika basövningarna knäböj, marklyft, pressar, bänkpress och cleans. Och sedan då det som jag har väntat på – oly-programmet för snatch o cleans.

En helt underbar buffé av träningsmöjligheter! Det enda som är sjukt svårt är att bestämma vad man ska satsa på och hur tusan man ska hinna med allt roligt.

Men. Jag ska göra ett ärligt försök att köra oly-passen och jobba med en av gymnastikövningarna åt gången. Får jag ihop 2-3 lyftarpass i veckan och 1-2 crossfitpass så är jag supernöjd! Vissa veckor kommer det bli mer av det ena o mindre av det andra och tvärtom. Det är inte supernoga, jag tränar ju liksom inte för VM direkt ;) Och det är ingen som kommer med pekpinnar om jag inte får ihop alla passen på veckan. Sen när det har blivit vinter o nyår o sånt så byter jag nog över och kör lite extra styrka istället. Mer biff på benen helt enkelt.

ITT-OLY

Så här ser planen ut, och det bara fortsätter… i 40 pass! Kommer bli fantastiskt. Och nervöst.

Så ikväll är det jag som tejpar mina snatch-tummar, snörar på lyftarskorna och betar av första passet med oly och gymnastik. Det blir alltså snatch, snatch pull, back squat, push press och sedan ett gäng push ups som bonus från gymnastikprogrammet. Enda problemet och fnurran på tråden här är att jag har en EPISK träningsvärk i axlarna på grund av gårdagens mördarpass. Så det kommer inte bli lätt idag, men träningsvärk brukar botas rätt bra av mer träning eller i alla fall att få upp värmen i musklerna igen så att man inte stelnar till alldeles.

Passet igår hade namnet ”Hero” och det skulle ju ge en liten hint om att det var stort o bombastiskt. Så här var det tänkt:

50 pull ups
400 m löpning
21 thrusters 45/35
800 m löpning
21 thrusters
400 m löpning
50 pull ups

Vi körde 2 o 2, men båda skulle göra alla repsen,men man fick lite vila för det var bara en i taget som jobbade. Och tur var väl det. Herregud. 50 pull ups på ett bräde är ruskigt… Thrustersvikterna var lite väl tunga för min dagsform så jag körde faktiskt bara 25 kg, men jag var lite seg och ville inte trycka på ryggen för mycket med tunga thrusters. Och jag ska säga dig att efter alla de där pull upsen så kändes 25 kg inte jättelätt. Men jag kunde göra 3×7 utan problem och det kändes bra och samlade inte på mig massa syra ut på löpningen sen. Vi blev klara på 24 min och jag fick gräva djupt för att beta av de sista 20 pull upsen, det blev 3:or, 2:or och 1:or ända in i mål. Men jag gjorde dem, 100 pull ups utan gummiband, jag kippade såklart för allt vad jag hade.

För ett år sedan var det gröna gummibandet (typ jättebrett ;)) som gällde, jag hade ingen strikt alls och jag hade ingen koll på hur man kippade. Jag hade ju antagligen bara skrattat om någon sagt att jag om ett år skulle kunna genomföra 100 kippade pull ups på ett pass. Och det där gör mig ju rätt nyfiken på vad som kommer hända om ett år till. Jag blir alldeles pirrig i magen av den tanken faktiskt, märkligt nog :)

Jag är lite nervös inför all lyftarträning. Jag är ju inte stensäker i snatchtekniken, men jag vet hur det ska kännas när det är rätt och jag vet ju i teorin hur det ska gå till… Så jag ska bara försöka överföra den mentala bilden av mitt lyft till musklerna som faktiskt ska göra lyften sen. Ska det bli bättre så får jag ju se till o träna också.

Nu är det bara att sparka igång höstterminen!

 

 

Kommentera

