OHS FTW!

Gårdagens oly-pass var egentligen ganska enkelt och lätt Några omgångar power cleans på 70% och jerk på på 60%. Det gick rätt fort och kändes lätt. Sedan skulle jag göra overhead squats 70%. Men problemet var ju att jag inte riktigt har koll på mitt max där. När man kör OHS på passen så lassar man på en vikt som man orkar göra en himla massa set o reps på, men jag har aldrig maxat.

Så… istället för att gissa vad jag hade i max o sedan ta 70% av det, så gjorde jag ett litet maxtest för att se vad som kändes bra. 30 kg var lätt, 35 kg likaså, 40 kg blev lite jobbigare att stabilisera med gick bra så jag fortsatte upp på 45 kg. Och det gick ju det med! Men här började det bli jobbigt att få upp vikten på raka armar och kunna stabilisera med hela bålen. Jag hade inte så mycket småvikter till hands, så jag stannade på 45 kg, annars hade jag kanske testat på 47 också. Men det är inte så himla noga.

OHS är en lurig rörelse. Det är så många delar som ska fungera och det är inte bara frågan om att vara bara allmänt stark. Man ska ha rörligheten i sin squat och i axlar och bröstrygg för att kunna hålla upp kroppen och ha vikten rakt över höften. Sen ska du kunna balansera vikten ovanför huvudet med hjälp av axlar och bålstyrka. Själva squaten känns inte så tung, för om man tänker på vad man har för max i vanlig back eller front squat så är ju det här typ 60-65% av det.

Så det är en märklig känsla, när jag väl har låst fast vikten i balans och går ner i squat så är det liksom inte tungt när benen jobbar. Det svåra är att kunna balansera vikten i toppläget o kunna hålla den där i hela lyftet.

Foto 2014-08-21 10 23 54

Bottenläget på 40 kg-lyftet.

Det finns en liten film på 40 kg-lyftet på min Instagram, det är från den filmen denna suddiga stillbild kommer :) OHS är nog nästan enda rörelsen där jag verkligen har nytta av mina överrörliga armar. Jag kan rätt enkelt liksom bara ”låsa” till i armbågsleden och så sitter stången där rätt stabilt, sen ska jag bara hålla reda på resten av kroppen. Jag kan alltid bli mer upprätt i överkroppen och lite rörligare i fotleden, men det känns ändå helt okej.

Resten av passet var mest bara trevlig och skojigt, kan inte bli annat med det här träningssällskapet. Vi hälsade på i gamla goa G1:an, alltså gamla lokalen, och andades in lite fuktig källarlukt igen. Det kändes tryggt och bekant. Lite ”hemma” :)

Foto 2014-08-20 18 58 22

Taggad , , ,

Kommentera

