Maxad måndag med pb-skrik!

Oly-pass nr 10 kom och gick och jag gjorde precis vad som stod i planeringen. Jag maxade. Så här efteråt kan jag tycka att det var lite väl mastigt att maxa både snatch och clean&jerk på samma dag, kanske hade jag lyckats lite bättre på c&j om jag hade haft lyften olika dagar. Men, men… kroppen ska väl tåla det här med antar jag.

Så, jag började alltså med snatchen. Mitt gamla pb är 35 kg och är ända sen februari, så det var verkligen dags att damma av det och bygga på. När jag kände på 35 kg för nån vecka sen var det ju lätt, så jag var taggad och hade en liten målbild som innefattade 40 kg. Men allt måste ju stämma, den där snatchen är så himla ombytlig och kan plötsligt försvinna för mig.

Som tur var hade jag en ganska bra dag igår och med lite teknikhjälp från coachen så fick jag det att funka helt okej. Jag byggde upp i en serie som blev 20, 25, 28, 30, 35. Det gick inte helt smidigt med tekniken hela vägen, men det gick. Jag la på 38 kg och fick upp stången bra även om min startposition inte blev den bästa just här. Sen var det dags för 40 kg. Och det skulle behövas tre försök visade det sig. Jag hamnar på tårna när jag fångar stången i squaten längst ner och får då helt fel linje rakt igenom, vilket gör att vikten hamnar för långt fram och jag orkar inte hålla emot o faller framåt.

Coach Dennis gav mig rådet att peka ut tårna lite mer för att hamna i en stadigare position i botten så att jag orkar hålla emot stången. Sista försöket. Boom! Där satt den! Fy tusan va gött det var, haha! Jag blev lite oproportionerligt glad och ja, det blev ett pb-skrik, som hörs på filmen här nedanför. Vill du även se slow motion varianten av det här lyftet, inklusive väldigt roliga ljudeffekter som blir när man drar ner farten på röster (haha!) så finns den här.

Snatch, 40 kg.

Sen var det dags att ladda om då, jag hade ju en himla massa clean & jerk att ta mig igenom också. Där började jag på 33 och jobbade mig uppåt, 38, 44, 50 och tangerade gamla pb’t på 55 kg. Det här lyftet är enklare för mig och min maxgräns är därför inte lika lätt att rubba. Pb’t är från juni och jag förväntade mig inte att det skulle gå lätt att öka, men jag skulle försöka.

Jag la först på 58 kg och tänkte att det inte alls var orimligt. Fullt möjligt. Men näe, det vill sig inte. Jag kom inte upp ur squaten. Låren var så trötta, så jag kände att jag inte pallade göra fler försök utan jag sänkte ett kilo, o tänkte göra ett nytt försök på 57 kg istället. Löjligt kan man tycka, vad gör ett kilo? Antagligen ingenting, jag hade kanske fått upp 58 kg om jag bara prickat lyftet rätt. Men för att inte slå ner mig mentalt så sänkte jag till 57 o gav mig på det igen. Och det gick! Inte enkelt och inte det snyggaste lyftet, men jag klarade det. Det var det viktiga. Ett litet tjut här med såklart, men det fångades inte på bild tyvärr.

Jag har ju lite svårt att lyfta inför publik och när någon filmar så att jag ser… vet inte huuur många gånger jag har failat lyft så fort det kommer fram en kamera, haha! Märkligt nog brukar det gå bra på tävling, men då kan jag stänga in mig i en bubbla på ett helt annat sätt.

Anyway. Nu får jag räkna om mina procentvärden i träningen och fortsätta följa programmeringen. Det kommer bli tyngre, men förhoppningsvis kommer jag ju bli starkare av det. Däremot tror jag att nästa gång det är dags att maxa kommer det bli mycket svårare att sätta nya pb’n, det kommer bli med ett eller två kilon om jag har tur typ. Inte för att det inte också är en ökning, men…. det är ju alltid lite mer härligt när man kan klämma dit en femkilosökning every now and then.

Det ska bli spännande att börja på en ny etapp med 10 pass till nästa maxtest. Funderar på om jag ska lägga in ett litet eget maxtest av back eller front squat emellan, för där borde det ju börja hända saker snart också, så ofta som jag knäböjer nuförtin :)

Men kom ihåg att nya personliga rekord är inte allt, ingen hets här inte. Men det är kul :D

Taggad , , , ,

Kommentera

