Lycko-metcons och gummibands-muscle up

I veckan som gick levde jag kvar lite i pb-ruset från i måndags. Jag firade med att köra ett extra cf-pass istället för min vanliga oly-programmering, men det skyller jag på head coach. Han gör för roliga pass som jag bara inte kan stå emot. Fast den här gången matchade passet i alla fall lite grann med vad jag skulle göra på oly’n. Det stod power cleans, och passet var fullt med hang squat cleans och power cleans…. sen att man inte riktigt lyfte så som programmet sa, äsch.. detaljer ;) Jag ska som sagt inte vinna VM precis just nu, så jag får träna hur jag vill.

Jag blev glad över att få göra ett riktigt tufft kettlebellpass, ett annat pass med tunga cleans, pull ups, front squat o burpees och ett pass med lite blandade styrkeövningar o en liten kort metcon med boxhopp o push pressar. Hjärnan fick lyckopiller o kroppen fick träningsvärk. Känns att det var läääängesen jag körde pull ups, axlarna o latsen är mos.

En rolig grej vi fick prova på igår på passet var muscle up transitions. Det handlar alltså om att ta sig från hängande i ringarna med raka armar till att göra en ring dip, typ. Som hjälp fick man ha ett gummiband som en lite gunga att sitta på mellan ringarna, när man som jag inte har de där ring dipsen än så behöver man en liten knuff åt rätt håll. Jag har aldrig provat att göra något som ens liknar en muscle up, eftersom det liksom inte händer så mycket när jag hänger i ringarna, kommer ingenstans. Så det här var något helt nytt och det var superkul att få prova på hur det kändes, att i alla fall göra själva rörelsen även om gummibandet ”puttade på”. Det där false grip:et gör ont men då gör man väl rätt, som jag har förstått det.

Så nu har jag fått lite ny motivation till min gymnastikträning. Jag ska nog göra klart min armhävningsperiod först i och för sig… Trååååk. Men nyttigt och stärkande för axlar o armar. Jag behöver ju de där små musklerna för att få ordning på mina pull ups och ring dips, som får bli mitt fokus sen när jag får tid för något nytt. Det känns så frustrerande att man blivit tilldelad så svag överkropp ibland, men det är väl bara att kämpa på antar jag.

Idag har jag ett maffigt oly-pass att bita i. Det blir ungefär hur många cleans som helst, minst 6 omgångar med 3-positions clean från golvet, hang, och high hang. Och så clean pulls och front squat. Det blir bra det. Jag längtar redan efter skivstången, vita pulvret i händerna och ljudet av dunsande vikter.

Alltid roligt att få sätta igång en ny träningsvecka. Nu kör vi!

Eleiko Sport Halmstad

Coola Björk och den fina skivstången.

 

Taggad , ,

Kommentera

