Lite pepp.

När min egen träning går som tåget är det lätt att glömma bort hur jobbigt det är när det inte är lika mycket dans på rosor och kroppen inte vill samarbeta. Jag har ju haft min beskärda del av rehabträning o skador, men tagit mig igenom det och blivit starkare på kuppen. Men det börjar kännas långt bort och längesedan… Lätt att glömma bort att vara tacksam för hur det flyter på just nu. Runt omkring mig möter jag små o stora skador nästan varje vecka. Knän, fötter, ryggar, axlar och benhinnor. Nedstämda vänner som kämpar på med sin rehab och som har svårt att hålla motivationen uppe. Jag vet så väl hur mycket jag längtade tillbaka till min vanliga träning. Herregud, jag satt ju nästan o grät på träningscykeln för tusan… Men jag tror verkligen på att trägen vinner och att man inte ska ge upp utan försöka hitta sin väg. Den kommer antagligen inte vara rak och bred, men förhoppningsvis i rätt riktning med små baby steps. I den bästa av världar.

Märkligt nog har jag klickat förbi ett par artiklar som handlar just om rehab, skador och att inte ge sig med samtidigt ge kroppen den tid den behöver för att komma tillbaka.

Man vet ju så väl att det funkar så, att det tar tid, men att det oftast är värt det och att det inte går att skynda när det gäller kroppen. Den här artikeln berättar kanske inget nytt, men den påminner om att det kan vara värt att ta ett par dagar ledigt från träningen om det gör ont, och får man en lättare skada vila helt och låt rehabträningen ta lika lång tid som den tid du vilat. Look who’s talking kanske jag ska säga… jag är väl inte den som är bäst på att avstå ett pass om jag känner att axeln krånglar lite eller knäna känns svullna. Men jag ska försöka bli bättre på det. Någon gång.

Det här med att pressa på trots smärta verkar Emma Rosengren veta allt om. Hon har kämpat på med knäsmärta till den gräns att hon själv insåg att det verkligen inte gick längre, fick en knäoperation och då visade sig skadan vara värre än väntat. Nu är hon igång med rehab igen och har målet inställt på att komma tillbaka. Heja Emma! Och hoppas att hon slipper smärtan. Det här med att ha ett otroligt pannben kanske inte är till kroppens fördel alla gånger om det används på lite fel sätt.

Samtidigt som man hör om långdragna skador o problem, så finns det ju en massa solskenshistorier också. Crossfitträning har hjälpt många och just dess allsidighet gör att det oftast finns i alla fall någonting man kan fokusera på, coacherna är duktiga på att hitta alternativ. Sen får man lägga till en del i taget och se om det funkar så småningom. Kan låta lite enkelt o käckt… Men, ge inte upp för tusan! Även om det känns skit ibland. Stay strong!

Annonser
Taggad , ,

One thought on “Lite pepp.

  1. emmaidacecilia skriver:

    Vad fint skrivet, tack för pepp! <3

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: