Armhävningshelvettet

pushup

Samtidigt som jag gick in i min oly-programmering efter sommarn så satte jag igång med att träna lite extra på armhävningar. En av mina svagheter. Eller ja, hela min överkropp är en enda stor svaghet. Men för att försöka angripa det här på något sätt tänkte jag under hösten o vintern beta av några av basövningarna push ups, pull ups o ring dips i progressioner som gör mig starkare och bättre på rörelserna. Målet är att kunna utföra dem starkare o bättre, eller liksom bara över huvud taget göra dem, när de dyker upp i metcons på vanliga pass.

Så jag började med armhävningar. Jag hatar dem. Varför finns dem? De känns alltid blytunga, gör lite ont och tar liksom slut bara helt plötsligt. Och skapar en grisig mjölksyra i armarna. Det finns ju en ”crossfit-standard” när det gäller armhävningar, så det är den jag jobbar på. Armarna intill kroppen o vinklas liksom bakåt i bottenläget, bröstet i marken o upp igen. Det blir mycket triceps/biceps, men såklart även alla småmuskler i axlarna o bröstet. Alla kan tycka o tänka om hur man ska göra armhävningar, men så här gör jag. Sen är det ju väldigt bra att göra massa varianter i träningen för att stärka lite olika muskler.

Programmet vi fått av head coach är i 8 nivåer, jag testade nivå 5 först: att göra 6×12 av vanliga push ups ned på fötterna, upp på knä. Och det gick ju galant. Så jag fick gå på nivå 6, 6×12 RX push ups på fötterna med 60 sek vila mellan seten. Alltså helt vanliga hederliga. Men fan inte enkla. När jag började fick jag bara till en 12:a, resten blev 10:or o ner mot 7:or i takt med att jag blev tröttare.

Nu är jag uppe på fyra 12:or. Men det är inte snabba, explosiva saker, utan mer segdraget med lite paus upp i hunden någon sekund mot slutet o sen ner o fortsätta. Så visst, jag har kanske blivit lite bättre. Totala siffra första omgången var 54 st. Och min bästa runda hittills har varit 66 st. Men det känns liksom som om det står stilla ändå. 12:orna går verkligen jättesegt. Hade det varit 6×10 tror jag att jag hade fixat det… varför måste det vara just 12? Va? Haha! Hjärnspöken.

Men, men… jag får kämpa på o fortsätta antar jag. Jag vill upp till nivå 7 o börja göra lite tyngre, för då inbillar jag mig att de vanliga armhävningarna plötsligt kommer kännas lite, lite lättare. Kalla mig naiv o godtrogen… men det k a n s k e blir så. Tyvärr känns det ju som att det kommer ta minst en månad till, innan jag är där.

Skitövning.

Tunnismuskler.

Men ”stick to the program” är det som gäller antar jag.

 

 

Taggad , , ,

Kommentera

