Ny paleomånad

coco

Hej, jag heter Karin och jag är en godisgris.

Och nu är det dags att återigen ta tag i det där och sätta mig på lite avgiftning och bryta de dåliga vanorna. Man kan ju tycka att lite godis här och där gör ju ingen skillnad för någon som mig som tränar 4-5 dagar i veckan och annars sköter min kost hyfsat. Och det kan jag väl hålla med om. Men nu handlar det inte om ”lite godis här och där”. Nu handlar det om chokladkakor, kakor, bullar o annat sött varje dag helt ohämmat. Jag trivs inte med att känna det där starka sötsuget som får mig att stanna till vid Ica eller Statoil innan jag åker till stallet bara för att jag vill glufsa i mig ett rejält godismellanmål under den 25 min långa bilfärden. Visst, det är förjävla gott med choklad :) Marabous styckbitar är min stora last, men jag kan inte hålla på så här.

Jag måste komma ur vanan och säga till mig själv på skarpen att sötsuget inte kan styra min vilja varenda dag. Så nu har vi startat en ny paleoutmaning i 30 dagar, precis som den jag genomförde i våras, fast nu gör vi det i en mindre grupp och utan head coachens vakande öga. Men vi ska hålla koll på varandra och hjälpa till att peppa när man är nära att stoppa fingrarna i kakburken så att säga.

Mitt fokus ligger på att bli av med godisgrisfasonerna och tygla mitt sötsug. Sen ska jag försöka hålla lite bättre rutiner på helgerna och försöka bli duktigare på att göra ordentliga eftermiddagsmellanmål igen. Jag ska sätta igång o göra kycklingklubbor o smoothies igen. Och chokladbollarna av dadlar ska bli min räddning när jag börjar bli godisgalen igen. Tänk att få bli av med fluffet på magen igen, det hade varit en fin bonus.

Det som är skillnad från förra gången jag gjorde det här är att jag inte löptränar alls just nu. Förra gången var det mitt i uppladdningen för Göteborgsvarvet o jag sprang ett par mil i veckan känns det som…. Nu är det mest styrketräning som gäller. Så jag förväntar mig faktiskt inte riktigt samma resultat som förra gången, för jag tror att löpningen gjorde mycket för min förbränning. Det är få träningsformer som bränner kalorier som löpning.

Men jag ska såklart göra mitt bästa och vill det sig väl så köper jag nog nya löparskor snart och då kan löparmotivationen komma tillbaka. Det hade varit toppen om jag kunde göra några intervallpass innan Toughest-äventyret. Jag begriper inte hur jag ska fixa det där… o inte bara stanna o ge upp typ bara för att det är svåra hinder.

Men hey, nu tänker vi inte på det. Nu tänker vi på paleo istället.

30 dagar utan gluten, alkohol, tillsatt socker och mejerier. Hepp!

Annonser
Taggad , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: