Mat. Jag tänker mycket på mat.

Tredje dagen in i paleomånaden och jag har klarat mig bra utan godis. Jag vet ju att jag kan om jag kan motivera mig till det. Egentligen är det inte någon jätteomläggning av min vardagsmat. Det är liksom ingen diet som ska göra mig ”smal och lycklig”. Det handlar mest om att jag ska ha något att hänga upp den här sluta-äta-godis-grejen på. Det känns bra att ta en lite extra strikt månad för att komma tillbaka i rätt hjulspår igen. Det är ju inte frukost-lunch-middag som är svårt eller krångligt, där äter jag nästan alltid så oprocessad mat jag kan och lagar i princip alltid allt själv.

Det är allt det där andra, småätandet, som är det svåra. Men, men… tre dagar and counting som sagt. Mina team mates den här månaden gör det lättare och vi peppar, stöttar och gnäller.

Jag är alltid på jakt efter nåt nytt paleorecept, det är faktiskt inte allt som är gott. Så kallade ”grytor” kan ibland visa sig vara ganska vattniga o smaklösa historier när man vill dra ner på mejerier och processade smaksättare. Och ser inte alls ut som på bilden i receptet…. konstigt. Men här är några vardagsgrejer som jag gärna återkommer till:

Bananpannkaka – Den är guld. Jag hade fan inte klarat mig utan den. Varje dag.
Meatza – eller köttpizza som jag också kallar den. Praktisk, snabb mat liksom. Extra gott om man krydar upp köttfärsen ordentligt, jag brukar blanda ihop lite tacoliknande.
Torsk (eller annan vit fisk) med svamp o bacon – fisk och bacon är fan svingott! Typ stek alltihop, inga konstigheter och ät varma/kalla grönsaker till.
Äggmuffins, olika varianter – Lite pilligt, men väldigt smidigt mellis
Paleoscones – går att variera massor med frukt o bär o kryddor. Som extra snacks på morgon eller mellis. Ska testa en morotsvariant i veckan. Vet att jag har nåt recept med både banan o morot i också, låter smarrigt.
Laxbiffar – bara så himla gott! Och går att krydda upp, trevlig variant om man har tröttnat på de vanliga laxfiléerna.
Omelett – min favorit är med rökt lax och grönsaker, mums!

Ett recept som jag blev nyfiken på att testa är det här, butternutpumpa med göttiga grejer. Har aldrig lagat pumpa förut, men jag tänker att det kan bli lite sött när man bakar det? Som typ sötpotatis eller rödbetor. Åh, rödbetor… mmmm!

Bakad sötpotatis ska jag också ge mig på tänkte jag. Har fått tips på att det ska vara ett litet himmelrike för smaklökarna. Tänker typ nåt sånt här.

Det är alltid en hel del matplanerande som behövs och när jag ibland berättar för folk att jag kan stå o laga matlådor sent på kvällarna så tittar de lite konstigt på mig. Men man får ju liksom göra det som krävs. Jag gillar att äta hemlagat och är väldigt mycket vanemänniska. Så jag tycker verkligen om att alltid ha samma struktur varje dag på maten. Då vet jag att jag kommer bli lagom mätt vid varje mål och jag vet vad jag ska äta nästa gång. Skönt. Bra. Ostressande.

Så. Då knaprar jag vidare här.

Taggad , ,

2 thoughts on “Mat. Jag tänker mycket på mat.

  1. Under vårt tak skriver:

    Hej Karin

    Stort lycka till med din Paleomånad och tack snälla för din länkning!

    Magnus & Jenny
    Under vårt tak

  2. Sofia skriver:

    Så många bra tips! I like. Nu gör vi det här, snart första veckan över liksom. Go go go! :)

Kommentera

