Så kan det gå…

En helt vanlig måndag. Lite grå, tråkig o med vetskapen om att det skulle bli en ensamkväll hemma efter träningen. Ganska mycket träningsvärk kvar fortfarande och rätt ordentligt ont i ena foten emellanåt när jag gick. På träningsprogrammet stod det oly som vanligt, men ett tungt pass där jag skulle försöka maxa med den dagsformen jag hade. En tung etta var målet och i beskrivningen står det att ”Heavy single indicates taking the exercise to the heaviest weight for a single rep that can be managed in that training session. This is determined simply by gradually increasing the weight until that criterion is met without any failed attempts”. 

För att göra det hela ändå lite tuffare så var det meningen att det skulle maxas i både snatch och clean & jerk. Numera har jag lärt mig att de där passen alltid tar sin lilla tid. Att komma upp i maxvikt tar nästan en halvtimme för mig ibland. Jag vilar musklerna, vankar omkring som en orolig själ, försöker räkna ut rätt vikter på stången, lyfter och vilar igen. Klockan går liksom. Och när jag är klar med de två lyftserierna ska jag dessutom gå på några set back squat och stiff legged deadlift. En helkväll i boxen med andra ord :)

Dagens coach var Simon o han höll ett öga på mig, tack för det. Snachen som har känts så bra ett tag nu, började med att strula lite för mig. Jag hade jättesvårt att hålla fokus när det sprang omkring så mycket människor, något jag verkligen borde bli bättre på som jag nämnt flera gånger förut. Tankarna svävade iväg och jag fick jobba stenhårt mentalt för att komma in i bubblan. Tvinga bort  tankarna med hela handen. Snatch är ett känslolyft, det är det som gör det så svårt och så härligt på samma gång. Simon tipsade och rättade till tekniken som jag plötsligt strulade till och så satt lyftet där det skulle igen. Jag kunde fortsätta uppåt med vikterna. Till slut stod jag där o skulle tangera mitt pb. Det krånglade igen… Även om det står i passbeskrivningen att man inte skulle faila, så fick jag göra 4 försök på 40 kg för att det skulle funka. Men när det sitter, så sitter det ordentligt och det känns knappt tungt. Det är bara teknikmissar och då är det mer okej att faila än när det är styrkan som sviker. Simon o de andra hejade på och jag blev övertalad att lägga på ett kilo till o göra ett nytt pb. 41 kg satt som en smäck på första försöket. Jag kan ju när jag får det att stämma!

Jag fick plinga i pb-klockan o sedan ladda om för clean & jerk. Där är det som vanligt mer tuta o köra o jag behöver inte vara riktigt så avstängd från omvärlden. Dagens förbättringsområde var draget, enligt Simon. Jag kan tydligen få upp stången mer, utnyttjar inte hela ”second-third pull”-läget, innan jag går ner under o fångar. Klurigt. Sen är ju alltid jerken svår när det blir tunga vikter, tajmingen blir sådär ibland. Det här passet så kändes dessutom front squaten väldigt tung och jag hamnade långt ner i ”gropen” när jag kom upp på 80-85-90%. Men, det gick. 55 kg kom upp och då började Simon återigen prata om att jag skulle lägga på till en ny pb-vikt, eftersom ”du är ju uppvärmd och redo, slösa inte på varma muskler”. Så istället för att tangera mitt gamla, så la jag på ett kilo till för nytt pb. Förra gången var det ju jerken som var den svaga länken så det var den jag hade mest fokus på nu också. Och tänka sig… det gick ju det med!! 59 kg kom upp, om än inte med en perfekt jerk.

Två nya maxresultat in i statistiken och min måndag blev plötsligt väldigt bra! Extra kul när det inte ens stod uttryckligt ”pb-dag” i schemat. Oväntat o härligt att kroppen är så bra.

10680011_721531347933099_3801853980634665951_o

Påminn mig nästa gång om att fixa till ”byxranden”… Men hey, pb-tutan!

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

