En sorts matstrategi.

Den här veckan är sista veckan på paleoutmaningen, ska inte bli några problem att hålla mig på mattan vad jag kan se. Men chokladsuget var alldeles förfärligt svårt i helgen. Ska nästan bli skönt att få stoppa i sig lite grann när det här är slut. Bara få stilla det värsta… Jag vet, det är precis så här man inte ska göra. Men när det gäller choklad, så vet jag hur jag funkar. Jag vill inte ha något annat. Jag kan gå utan smågodis, glass o chips jättelänge. Försöker jag stilla chokladsuget med något annat slutar det bara med att jag äter o äter o äter o antagligen äter mkt mer än vad jag hade gjort om jag bara fått i mig lite choklad.

Så nu när det börjar närma sig slutet så ska jag försöka förhandla fram en matstrategi som funkar för mig utan att jag trillar ner i ”fulchoklad-varje-dag-spiralen” igen. Det handlar inte om dieter eller bantning. Jag vet att jag är en socker-junkie av rang och att jag älskar allt som är sött o chokladigt men jag mår inte bra om jag moffar i mig för mycket av allt det goda. Lagom är bäst.

1. Vardagar (mån-fre) – noll tolerans mot godis. Nötter o torkad frukt är okej. Får tänka på mängden bara… kan lätt gå crazy o sluka en hel påse. Det är inte det som är meningen. Fortsätta pyssla ihop egna paleo-godbitar. Svåraste dagarna är tisdag- o torsdageftermiddag när jag ska till stallet. Måste köpa på mig lite nyttiga bars som funkar som substitut för styckchokladbitarna… jag har INGEN karaktär de där dagarna.
Helgerna är friare. Känns lite lurigt att ha det så… men jag ska försöka. Då åker finchokladen fram.

2. Håll gluten-intaget på noll eller i alla fall lågt. ”Bra” ris och skalad potatis är okej.

3. Mejerier är okej i små mängder. Mjölk i kaffet/teet tex. Försöka fortsätta välja alternativ till ”müslimiddagen” och creme fraiche-såser. Kokosmjölken är min vän :)

4. Skippa alkoholen så långt det går. Det är verkligen inte värt att bli trött o pajja träningen.

5. Om jag inte orkar be om alternativ o va krånglig när jag blir bjuden så äter jag det som finns o gör mitt bästa. Eller typ inte vill göra ngn besviken som har bakat fint. Kalas är också undantag, men ja, jag behöver ju inte stå på huvudet i godisskålen och sörpla i mig pasta o gräddsås för det…

6. NJUT av maten! Fortsätta att laga ordentlig mat med bra råvaror. Mycket grönt och gör bra val av kött o fisk. Samla receptinspiration, prova nya grönsaker.

Ska försöka rulla på så här. När jag har dåliga dagar så är det bara att ta nya tag nästa dag. Jag vill inte ha känslan av dåligt samvete om jag äter ”fel”, men jag vet att det är svårt att komma bort ifrån. Jag vet ju hur mycket härligare det blir när jag ger kroppen bra mat. Orka göra egna, bättre alternativ.

paleomat

Annonser
Taggad , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: