Gymnastikutmaningar

Gymnastikmomenten i crossfit är nog det som jag har svårast för, det kommer minst naturligt om man säger så. Att jobba med kroppsvikten är alltid astungt, man släpar ju runt på en del dökött… Som tur är så har vi ett fint gymnastikprogram att följa om man vill lära sig att bemästra basövningarna en gång för alla. Så hittills har jag tragglat armhävningar och pullups. Det har gått långsamt, men ändå lite framåt. Vad jag har märkt mest är att man absolut inte får sluta göra övningarna, för det är astungt att börja igen sen och man får typ gå tillbaka en eller två nivåer om man gör uppehåll.

Jag vet inte hur många gånger jag legat på golvet o svurit över armhävningarna. De blir aldrig enkla och det känns alltid tungt när de kommer i en metcon, hur mycket extra träning man än gör. Kommer det armhävningar så är jag körd och allting tar väldigt mycket längre tid. Men, en vacker dag kanske ett mirakel sker och jag känner mig starkare. Målet är att kunna göra 6×12, utan att jag behöver kämpa för mitt liv… Nu är jag på 6×11 och det är en jävla kamp, så jag har en bit kvar. Men när jag är där så får jag gå vidare till nästa nivå. Då blir det paralette push ups, det är liksom två byglar man stället på golvet så att man kommer upp en bit, men kan gå längre ner med bröstet.

Pullups rullar på rätt bra, jag har ökat i antal i både strikta och kippade. Och nu kan jag köra 3×3 med 3 kg i viktbältet. Jag testade att göra en 1:a med 5 kg, det gick det med. Så den träningen är liksom lite roligare, även om pull ups i en metcon också är jobbigt men det är hanterbart på något sätt, det handlar mest om att händerna inte ska gå sönder. Det är bara att nöta på. Målet där är 7 strikta, sen får jag vända blad och gå vidare. Där hägrar mer butterfly pull ups, vilket kanske inte är något jag tänkt så mycket på att lära mig. Har testat lite, men det känns rätt obekvämt och onödigt slitigt på axlarna. Men, men, det kanske går.

Så det är vad jag har hållit på med under hösten. Nu känner jag att jag måste ta tag i nya grejer där jag ligger mycket sämre till. Hand stand push ups (HSPU) och dips är sådana grejer. När det kommer till de här övningarna har jag noll strikta, noll! HSPU är 1. svårt, 2. läskigt, 3. tungt, 4. ovant. Jag har alltid varit lite rädd för dem pga att min nacke är en svag och problematisk del av min kropp. När jag började med cf så hade jag haft problem med nackspärr och muskeldrag rätt länge från och till. Men nu är allt det där bättre, det går lång tid mellan muskeldragen och de blir inte alls lika jobbiga som förr. Så jag tror att min nacke och jag kan vara redo att ta oss an den här utmaningen. Slow and steady, en progression i taget. Denna veckan har det inneburit att jag står på huvudet med knäna på en låda och gör hspu, jag har gjort smala push ups och negativa hspu mot väggen med 2 ab mats på golvet. Det har känts bra och det är nog en lagom takt för mig. Jag tror att det är de där negativa som är nyckeln till det hela, vänja mig vid att sätta vikten på huvudet och hitta musklerna som ska användas. HSPU är väldigt mycket mental träning för mig.

Jag har get mig själv en morot. När jag klarar en strikt hspu utan någon progression så ska jag unna mig att köpa ett sånt där tufft linne där texten är uppåner. Då har jag liksom kvalificerat mig för det.

hsputank

Dipsen är en segdragen historia. Man skulle kunna tro att alla armhävningar jag gjort skulle gjort mig starkare i den här övningen, men nej… ack nej. Det är tvärstopp. Så mitt program där består av parallette dips på golvet, assisterade dips med gummiband eller hjälp med foten, ännu mer armhävningar och att hålla statiskt i olika positioner av dipsen. Nu veckan gjorde jag en del av övningar på boxar, men ska nog gå över till ringarna nu eftersom det är där man gör dipsen när de är med i metcons. Känns lite som att dipsen kan bli de nya armhävningarna, som bara känns tungt och tradigt. Men vi får se… om jag lyckas hålla i det här o köra 2 ggr i veckan kanske jag kan få ordning på det.

Det är ju så lurigt med de här gymnastikövningarna, RX-nivån på dem är oftast väldigt tunga och tar lång tid att lära sig. I alla fall för mig. Så även om jag kan trycka upp 60 kg ovanför huvudet så är jag liksom ändå rökt om jag inte har riktigt dips till exempel. Frustrerande. Men jag försöker lägga crossfitpusslet en bit i taget och vill kunna så många rörelser som möjligt. Jag vet ju att programmeringen fungerar och att det bara gäller att ha tålamod.

Taggad , , , , ,

Kommentera

