Götapokalen!

Känns redan som om det var jättelängesedan det var lördag o tävling, eventuellt kan jag ha tappat lite tidsuppfattning för jag blev förkyld direkt efteråt o har legat nerbäddad i 2-3 dagar. Men nu börjar dimman lätta.

Så det är väl meningen att jag ska försöka sammanfatta dagen, även om det är svårt eftersom det var en toklång dag och än så länge har det inte dykt så mycket bilder heller. Men jag gör ett försök och ni får stå ut med några suddiga mobilbilder.

Lagtävling alltså, jag o Marcel o 24 andra lag i RX-klassen och sedan 15 lag i skalade klassen också. Vi hamnade i heat 5, det sista, så det blev mycket rastlös väntan under dagen. Wodarna släpptes på fredageftermiddag så man hade hela kvällen, natten o morgonen på sig att bli nervös o stressa upp sig över momenten. Trevligt!

Första woden såg ut så här:

”Swing that toe”
10min AMRAP av:
3 kettlebellsvingar 24/16
3 Burpee box jump over – huvudet rakt mot boxen!
3 TTB
Sen high five med lagpolare som kör samma serie av 3 reps
Sen ökas stegen till 6 Swings, 3 burped box hop overs, 6 TTB , 9,3,9 osv

En riktig hand-dödar-wod! Så det pågick ett förbrilt tejpande och lindande av händer bland många, förutom de harcore-människorna som körde med bara händer. Jag var inte en av dem. Kändes liksom dumt att chansa o dra upp händerna på första woden. När det väl blev våran tur kändes det bra, jag fokuserade på att inte stressa upp mig över TTB, utan vara noga med att inte få några no reps och hellre pausa ofta. Jag har ju inte fått till kippen där riktigt, så det blir lite onödigt häng o släng för att få upp farten. Kettlebellsvingarna o burpee box hoppen var aldrig några problem. Och det kändes inte så jobbigt över huvudtaget, för vi hann inte mer än upp till halva 15-reps-varvet, så jag hann aldrig börja där. Visst, man blev lite flåsig o trött i armarna såklart, men man fick ju vila när lagkompisen jobbade. Gillar såna wodar :) Vi hamnade på 13:e plats, kändes okej.

gp-kb

Swing it!

Wod nummer 2:

”The complex”
Lagen har 8 min på sig att etablera sin tyngsta vikt på följande complex
1 clean + 1 hang clean + 1 shoulder to overhead
Valfri squat eller power clean, och ni kan pressa, pp, pj eller split jerka sista.
Efter 8min så har lagen 2 min på sig att ställa i ordning vikterna till ursprungsformationen samt göra max antal pistols på en av vikthögarna.
Bara en person kan göra pistols i taget, skalat hjälp varandra med pistols.
Sammanlagd vikt + pistols är lagets score!

Här tänkte jag först, ”Jäj, ett styrkemoment som jag känner mig bra på!” men sen när jag läste ”pistols” så dog min entusiasm lite. Dels så gör vi typ aldrig den övningen på träning och sen, om vi väl gör den, så brukar jag inte göra så många pga mitt trasiga knä. Det här är en av de få övningar där min skada gör sig påmind, det gör ont och känns liksom ovärt. Men, det var inte mycket att göra… Vi la upp en plan och höll den rätt bra. Jag gjorde komplexet med 60 kg och Marcel 85 kg. Det var 5 kilos-höjningar, vilket var lite synd, jag hade nog kunnat fixa något kilo till men det ska ju vara lite taktik det där också. 65 kg var bom stop. Fick upp den i power clean (så där blev det ett nytt pb!), men i hang power clean så gick det inte, och jag hade antagligen inte fixat jerken heller. Sen när de var 2 min kvar o dags för pistoler så gjorde vi så gott vi kunde. Jag betade av 5:or på mitt högerben o Marcel gjorde så många han kunde också. Tyvärr skulle det visa sig att det var det här momentet som avgjorde mycket för oss, vi fick bara ihop 34 st och halkade ner i resultatlistan trots riktigt bra lyftresultat. En 17:e plats.

Tredje woden:

”The gauntlet – gatloppet!”
12min timecap
En person kör hela linjen först sen kör andra personen tillbaka!
15 Thrusters 40/30
5kcal assault bike
10 Pull ups
10 Shouldering the stone
20 DU – måste göras i unbroken 5:or
15 Wallballs 9/6

En liten minichipper kan man säga. Rolig på pappret, väldigt flåsig i praktiken. Marcel startade i vårt lag o gjorde en superrunda så jag fick försöka avsluta bra jag med. Men, de där double unders-hoppen hägrade och jag visste att det skulle strula, även om jag precis innan gjorde 20 st på raken, 3 ggr (!!) på uppvärmningen. Så när jag väl stod där så behövde jag 6-7 försök innan jag fick ordning på det och då fick jag plötsligt ihop 19 st, men som räknades som 15 eftersom man skulle göra hela 5:or. Sen trasslade jag lite till o sen kom sista 5.
Bollen man skulle ta från golvet o lyfta över axeln visade sig vara en 40 lbs-klump (36 kg) som var väldigt otymplig att lyfta. Det gick, men det gick inte fort. Resten av momenten flöt på helt okej och när jag kom till de sista 15 thrusters så var flåset upp över öronen, så det tog sig lilla tid det med. det blev 5+5+3+2. Sluttiden med 09.36 min, där jag stod för drygt 5 min. Men vi var jättenöjda och klättrade lite o blev 9:e tid. På instagram finns en liten filmsnutt från den woden.

Totalt hamnade vi på 13:e plats, vilket var ungefär det realistiska målet vi satt upp, ”någonstans på hälften”. Allt annat hade varit en bonus. Det finns ju så sjukt duktiga atleter i klubben så det är stenhård fight om platserna. Lagen som slutade etta och tvåa var rätt överlägsna men sedan var det små poängskillnader hela vägen. Det blir lite extra spännande när det är lagtävling för alla har sina svagheter och det gör att resultatlistan svajar lite hit o dit men det syns också vilka som utmärker sig med sina styrkor och jämnhet. Och det räcker inte riktigt hela vägen att luta sig mot den ena partens styrkor, utan båda måste hålla nivån.

Det var jättekul att tävla och det kändes skönt och avdramatiserat att göra det i hemmaboxen. Det var lite trångt, men allt flöt ändå på förvånande bra och tidsschemat hölls nästan hela vägen fram. Riktigt bra anordnat av coacherna på Göta! Och alla pengar för fika och annat gick till Ung Cancer, känns ju lite extra bra.

gp-gruppbild

Hela gänget som stannade kvar till finalen.

 

 

Taggad , ,

Kommentera

