Fyra riktigt jävliga wodar

Jag känner mig lite överkörd o mörbultad. Jag antar att det är vad man får när man har envisats att köra fyra crossfitpass på fyra dagar. Jag vet ju hur jävligt det känns den där 4:e dagen man kör, den är alltid hemsk. Tre dagar är bra, hanterbart o gött. När man går in på fjärde dagen är kroppen slut o musklerna bara syrar. Men, det fick bli så nu när det är sista dagarna fram till julledigheten. Jag ville inte gå miste om de där härliga timmarna med träningskompisarna, coachen och den fantastiska programmeringen som har levererats den senaste veckan.

Jag gjorde ju come back i lördags efter en liten förkylning o just den dagen råkade det stå ”Fight gone bad” på programmet. Det är en helvettes-wod. Vi körde 3 varv av (tjejvikter):

1 min wallballs 6 kg
1 min sumo deadlift high pull 25 kg
1 min box jump 50 cm
1 min push press 25 kg
1 min rodd

Mellan varven är det 1 min vila, man räknar alla reps o kalorier på rodden, lägger ihop och får en slutsumma. Man brukar säga att allt över 300 är bra. Jag ligger runt 270. Det här är en ruskigt flåsig historia, och jag är ingen flåsmaskin. Jag var det i våras när jag tränade för varvet, men det är lång gone nu. Tyvärr. Jag håller på o dö varje gång jag gör den här woden, tror det var tredje gången nu.

Söndagen gick jag på det igen och då bjöds vi på ”Alien”.

250 m rodd
15 KB-svingar 24/16 kg
25 burpees
15 KB-svingar 24/16 kg
250 m rodd
vila 12 min och sedan ett nytt varv av samma.

Vi fick modifiera lite för att det skulle funka att köra i grupp och hur långt passet var. Så vi bytte sista rodden till 1 min på air dyne bike:en istället, inte ett dugg bättre om du frågar mig, haha! Och sen drog vi ner vilan till 6 min, vilket inte behöver vara sämre, för ju mer vila o ju längre ner pulsen gå desto jobbigare blir det att dra igång igen på nästa varv.

Den här wodden passade mig lite bättre, jag satte upp som mål att pressa mig själv på burpeesen så mycket jag kunde och körde all in. Även de andra momenten var det meningen att man skulle köra all in, men det blir ju alltid att man dör lite någonstans. Men jag lyckades ösa på o andra varvet gick några sekunde snabbare än första, yey! 4.55 min/4.50min.

Måndag. Ny vecka, nya möjligheter, nya djävulskaper från head coachen.

”12 days of Christmas” var antagligen bland det värsta han kunde hitta, så den tog han. Han gav oss en variant med bara skivstångsövningar och det var smått fantastiskt vilken förfärlig upplevelse det var, fast samtidigt så är ju det här det bästa som finns.

1 deadlift
2 hang power clean
3 front squat
4 pressar
5 back squat
6 push pressar
7 thrusters
8 squat cleans
9 push jerks
10 hang power snatch
11 overhead squats
12 sumo deadlift high pull

Det kanske inte ser så märkligt ut. Men twisten är att man börjar med 1 deadlift, sedan 1 deadlift, 2 HPC. Sedan 1 deadlift, 2 hpc, 3 front squat… osv. För varje varv lägger man till en övning. Så det blir en jävla massa lyft innan man kommer i mål på 12:e varvet. Det är mentalt riktigt tufft, för det tar en hel evighet att ta sig igenom. På vårt pass fick vi en time cap på 30 min och den blev min räddning, jag hann inte klart… jag gjorde 11, 5 varv. Lite irriterande, men jag gav allt jag hade. RX-vikterna var 40 kg för killar, 30 kg för tjejer, jag fick sån respekt för den där vikten att jag nöjde mig med 25 kg och det är jag otroligt tacksam över. De strikta pressarna som visserligen bara var fyra stycken var bland de tyngsta jag gjort typ någonsin. Helt galet, med tanke på att det var ”bara” 25 kg på stången.

Tisdagens pass, alltså idag, var ett rent kroppsviktspass. ”Skönt!” kan man tänka då, efter gårdagens totala mangling både fysiskt och psykiskt. Så det var därför jag tänkte att jamen, det går nog fint, även om det är mitt fjärde pass på raken.

Men jag hade glömt att det finns kroppsviktspass och sen finns det kroppsviktspass. Vi blev serverade en fantastisk härlighet som var döpt till ”Double Dutch”

100 DU + 5 varv Cindy (5 pull ups, 10 push ups, 15 air squat)
80 DU +  4 varv Cindy
60 DU +  3 varv Cindy
40 DU +  2 varv Cindy
20 DU + 1 varv Cindy

Jösses. Mina axlar var helt slut, så Cindy-varven tog verkligen evigeheter för jag fick vila hela tiden och kunde inte få ihop 5 pull ups på raken, än mindre 5 push ups… så det blev många 2:or, 3:or o 4:or… och då tar det liksom aldrig slut. Hopprepet funkade okej idag, som vanligt blev det bättre o bättre ju tröttade jag blev. Men det blev nästan så, igen, att jag inte orkar snurra repet, jag skulle kunna orka hoppa fler reps, men axlarna orkar inte veva på. Så jag gjorde några omgångar med omkring 20 reps, men för det mesta blev det 6-10 st mellan flåsvilandet.
Helvetteswod.

Så nu sitter jag här och känner mig lite som om jag har åkt runt i en tvättmaskin eller nåt. Några blåmärken, massa träningsvärk men väldigt lycklig.

lördag1220

Lördagens akrobatiska formation! Så många goa!

Taggad , ,

Kommentera

