Hjärta oly.

Har jag sagt hur mycket jag gillar de olympiska lyften? Oly-delen av crossfit är mig så kär och är så fantastiskt roligt. Så när det kom ut nya tider för det årets första oly-kurs på Göta så hoppade jag på tåget rätt snabbt. Jag tänker att även om jag gick den gör ett år sedan, så finns det massor jag kan förbättra och lära mig genom att gå en gång till.

Dels har jag utvecklats i lyften, dels har coacherna gått ännu fler utbildningar och finslipat på kursen och gjort den ännu bättre. Så jag är så jäkla pepp på det här. 4 veckor, 8 pass och maaassa lyft! De två första passen är avklarade denna veckan och det har mest varit basic-grejer. Ett pass med rörlighetsanalys, mobilitetsövningar och massa gött snack och det andra passet som idag, torsdagkväll, gick igenom hela snatchens rörelsebana och principer. Vi jobbar mest med pinne eller bara skivstång för att drilla och nöta in rörelserna i kroppen. Lära musklerna och hjärnan. Det är skönt att gå tillbaka till basic och få känna att kroppen vet vad den ska göra. Snatchen sitter faktiskt helt okej. Om man tänker enligt principerna ”Nära-snabbt-djupt” så ligger jag bra till på nära och djupt, snabbt är okej, men man kan aldrig bli för snabb (det finns liksom inte). Eller ja, det här sitter ju fint nu när det inte är någon vikt att tala om… Det händer ju alltid lite märkliga saker när man lägger på vikt och börjar ta i.

Det är en himla duktig grupp, så det här kommer bli riktigt kul. Lite skönt att inte ha någon som är helt grön, vi kan ju komma upp i en jämnare nivå som passa hela gruppen och fokusera på att hitta personliga grejer som gör oss bättre.

Jag ska använda kursen för att knuffa till mina pb’n såklart, men framförallt för att förbättra tekniken och självförtroendet i lyften. Lagom till Halmstad och sedan Crossfit Open så ska det nog kännas rätt så bra. Det är tanken i alla fall.

oly-principer

Oly-principer: Nära. Snabbt. Djupt.

 

Taggad ,

Kommentera

