Hur blir man bra?

cleanstart

Jag har ju tipsat om killarna på Barbell Shrugged förut och här kommer ett till. Det här är bara en kort liten snackis film som mest bara fastslår det de flesta nog vet, men den är trevlig och man ba ”ahaa, jamen precis så!”. Den handlar om hur man blir bra på de olympiska lyften, och vad som är de vanligaste fallgroparna.

Här kan du se filmen.

Det här är typ tipsen som de fastställer efter lite snicksnack:

– Prioritera lyftträningen, avsätt tid och ansträng dig.
– Lär dig allt du kan om lyften och öva, öva, öva!
– Lär dig rätt teknik och rörelsemönstren. Fokusera på kvalitet
– Maxa inte lyften särskilt ofta och välj inte övningar utifrån vad du har lust att göra, no cherrypicking!
– Följ ett program som passar din nivå av kunskap o mobilitet.
– Var konsekvent och håll dig till programmet, no matter what.

Det här var ungefär vad jag tänkte när jag gav mig på mitt oly-program i höstas. Jag fick ofta höra att folk var så impade över hur jag orkade hålla på och följa programmet vecka in o vecka ut. Men jag är ju lite sån… när jag väl gett mig på en sån här grej så ska jag bannemej slutföra det. Och det hjälpte ju till att det var oly det handlade om, som är bland det roligaste jag vet. Det ger resultat om man verkligen vill. Den här våren ska jag försöka fortsätta hålla lyften levande så gott det går med något slags program, men huvudfokus måste ligga på styrka. Knäböj framförallt, och gärna lite pressar och gymnastik för överkroppen också.

Så, ja… det är bara att jobba på.

Taggad ,

Kommentera

