Tävlingswodar och filmsnutt

Arrangörerna för Crossfit Halmstad Throwdown älskar att vara lite dramatiska och kryptiska. Så det här året har de valt att släppa två av tre wodar som vi ska köra i helgen utan några mer förklaringar om hur de ska gå till, utan bara wodarna rakt upp och ner.

För lag i RX-klassen ser det ut såhär:

Wod 1 “Sharknado”
For time or reps
Men/Women
100 Burpee to bar, bar to overhead (50/35)
If an athlete releases the bar, a partner switch must occur
Timecap: 14min

Workout 2 “Ingrid”
For reps
Buy in: Sprint to the rigg from the starting area and perform:
– 60 Toes through rings (free switch)
For the remaining time, max reps of:
– Every other repetition Deadlift (100/70kg)
Timecap: 6min

Så än så länge ser det bra ut, fullt genomförbart. Tungt och suprflåsigt såklart, men rörelser vi kan göra. När man gått och oroat sig så mycket för att det skulle bli massa hemskheter i en rigg så drog jag nästan en lättnadens suck när det blev toes-to-rings. En wod är ju fortfarande hemlig och släpps på torsdagkväll, så än ska man väl inte ropa hej och faran över… men det ser ju ganska lovande ut.

Jag ska prova lite burpees to bar, to overhead, och se hur det rörelsen känns. Tror det kommer bli jävligt jobbigt att göra den där armhävningen 50 gånger…. Är glad över att det ”bara” är 35 kg som ska upp över huvudet sen. Funderar lite på hur många reps man gör på rad. Jag tror att 3-5 kan vara ett riktmärke, men det kommer såklart bli tufft när man kommer upp på 35-40 stycken antagligen. Då borde det kännas lite varstans.

Toes through rings… om det är typ det samma som toes to rings, så är det ju bra, eftersom det är lättare är toes to bar. Jag vet att vi gjorde det på någon team-wod i boxen för längesedan och då kunde man dunka ut rätt många i ett svep där. Minst 10. Orkar vi göra 15 i ett streck så blir det ju bara två omgångar var. Sen är det bara att ställa sig o mata på i deadliften. 6 minuter kmmer gå rätt snabbt tror jag.

Som vanligt är det viktigt att hålla nere antalet ”no reps” så lågt det går. I burpeesen är det jävligt jobbigt om man får en no rep på overhead-grejen om man liksom gjort hela rörelsen innan. Typiskt onödigt. Och toes through rings tar ju också på krafterna att behöva göra några extra bara för att man inte nuddar tårna på rätt sätt. Surt o irriterande liksom…

Annars då? Det var split jerk i fokus igår på oly-träningen och det kändes okej. Jag måste bara få mer kontroll på tyngre vikter. Jag har bra koordination, rörelserna sitter på medelvikt, jag behöver bara få bättre kontroll, spänna mig på rätt sätt och ta i! Det händer liksom grejer med tekniken när det blir tyngre.

En liten snutt av härligheten vi jobbade med igår fångades på film. Om du undrar så är det 35 lätta kg på stången.

Det har börjat bubbla upp en liten plan för våren i mitt huvud. Den innehåller 531-styrkeprogrammet, inga tävlingar, och lagom med wodar. Jag måste bli starkare. Någon gång ska det väl gå!

Men först fokus på Halmstad.

Taggad , , , , ,

Kommentera

