Crossfit Open 15.1 – vi är igång!

Så är vi äntligen igång med Open-säsongen! I år känner jag mig lite mer redo för att klara av utmaningen, även om det fortfarande finns rörelser som jag inte fixar, så kommer jag i alla fall inte fastna på en sketen chest-to-bar. Förra året var jag en rookie som precis klarat sina första pullups och hade fått smak för att tävla i cf, jag bara kastade mig ut i Open-äventyret och hade inte en aning om vad som väntade. Det blev det som blev, lite högt och lågt men kul! Grejen i år är att jag vill ha samma känsla, att liksom bara köra på, hålla prestationsångesten i schack och inte sätta massa press på mig själv.

En wod in i den här Open-säsongen så kan man väl säga att det har gått sådär med den saken, haha! Nerverna har sprätt runt i kroppen och hjärnspökena spelar Allan. I år har Göta fixat så att vi kan få köra woden både på lördagar o måndagar varje vecka, så det finns alltså två chanser om man känner att man inte fått nog första försöket. JAg var en av dem som kände så, och körde både lördag o måndag.

15.1 såg ut såhär: 

9 min amrap av
15 toes to bar (ttb)
10 deadlift 52/34 kg
5 snatch 52/34 kg
därefter
15.1a 6 min av:
1 rep max Clean & jerk

Jag var inte riktigt nöjd med känslan efter första försöket. Resultatet blev okej, jag nådde mitt mål (som var 100 reps, dvs 3 varv+10 reps) båda gångerna, 102 och 105 reps. Men som sagt, jag söker efter den där lilla känslan av att mina ttb faktiskt känns okej. Toes to bar…. svåra grejer. Och jag har fortfarande inte lärt mig att kippa ihop dem ordentligt. Ibland kan det gå när jag tekniktränar själv, men det går aldrig i en wod när jag blir lite stressad eller trött. Så jag kämpade på. Första varvet kunde jag köra 5-6 st i stöten. Sen rasade jag raskt ner följande varv o fick göra 3:or, 2:or och 1:or. Det tar en hel evighet känns det som.

11046264_10153634805514992_2746214435876623531_n

Rackarns skitövning….

 

Marklyften var inga problem. Vikten är lätt och det gäller bara att försöka vara ekonomisk med greppstyrkan och underarmarna. Det gick bra.

Snatchen var tyngre än jag väntat mig. 34 kg är 75% av mitt max och är inga problem egentligen, speciellt inte när man får köra power snatch, men när man har typ ”icke fungerande” underarmar så blir vilken vikt som helst lite jobbig. Jag försökte vara noga med tekniken och lyfta mest med benen och få till höft-knycken ordentligt för att få fart på stången. I lördags var jag oförberedd på exakt hur tungt det kändes o jag fick chansa upp stången de sista lyften varje varv. Andra gången visste jag vad som väntade och kunde kontrollera lyften lite bättre, men jag tror även att jag försökte öka tempot lite för att tjäna några sekunder. Jag kunde inte köra touch n go, utan släppte stången mellan varje o tog om, och ibland blev det en efterpress i toppläget för att jag inte låsa ut underarmarna med kraft.

Jag fick några no rep, på toes to bar’en. Det stör mig. Jag hade alltså kunnat få typ 3-4 reps till… Men ibland är det först när man är 3 cm från stången som man inser att man inte kommer nå upp. Jag blir så förbannad.

Foto 2015-02-28 18 20 45

Kim o jag köttade ihop på lördagen, glatt humör är det viktiga :)

 

Lyftet då, som man ska genomföra direkt efter den flåsiga, arm-dödande amrap:en. Ja, det var lite spännande att se hur kroppen reagerade och hur snabbt man känner att det går att hantera tunga vikter. Förvånansvärt snabbt ändå. Visst, man måste pressa sig lite o köra på mycket vilja, men ändå. Dessutom blev det inte mycket till squat clean för mig. Det är någonting med tävlingsmomentet och squat clean som inte fungerar för mig. Annars gillar jag att squat cleana, och gör alltid det på träning när vi kör tungt. Men när kroppen är syrig så vågar jag inte chansa, för jag vet att jag kanske inte kommer upp. Och dessutom så vet jag att jag kan power cleana tungt, så då kör jag bara o hoppas att jag är tillräckligt snabb :)

På lördagen lyfte jag en serie på 45, 50, 55, 60, 62. De första 2 lyften tog jag rätt snabbt och var mest för att väcka nervsystemet o ställa om hjärnan o kroppen på vad vi skulle göra nu. Jag hade trott att jag skulle vara så trött att jag bara skulle klara 55. Men det kändes lätt så jag la på till 60 o det gick ju fint det med. Jag var förvånad, och vågade inte lägga på med än till 62 för jag visste inte om jag skulle palla… Men det gjorde jag ju :)

Igår så kände jag lite press att göra om bedriften, och när jag dessutom hade gjort en bättre score på första amrap:en så ville jag ju kunna matcha det med ett bra c&j-resultat igen. Jag gick återigen in på 45 för att ställa om kroppen. Ökade till 55 och 60 utan problem. Sen la jag på till 65 kg, pb vikt. Jag har power cleanat 65 förut, men inte fixat jerken och jag visste ju inte om jag skulle fixa det under press och med trötta armar. Men med lite skrik så fick jag upp den, både i clean och i jerk! Tjoho! Kändes så jäkla gött! Sen gjorde jag ett halvhjärtat försök på 66, men nä… jag var inte mentalt o fysiskt klar för det.

Men shit…. nu börjar ju jakten på de där 70 kilona, känns grymt inspirerande! Det kan gå! Men först ska jag ta mig igenom Open 2015, vi får se hur det går. Just nu är jag mest glad över att jag kunde köra RX, det kan ju ändras snabbt till nästa helg.

11032517_796883150397918_7910156662308455050_n

Måndagsgänget krossade 15.1!

 

Taggad , , ,

Kommentera

