Mmm. Nja. 15.4.

Foto 2015-03-23 12 28 13

Ja, då var det väl redovisningsdags antar jag. Det finns ju inget annat sätt att säga det på än att det inte gick riktigt som jag tänkt. Eller hoppats på. Det gick åt helt andra hållet och sen fick jag bara bita i det sura och skärpa till mig.

Jag hade ju SÅ himla gärna velat klara min första handstand push up den här helgen. Det var dags kände jag. Jag har jobbat med progressionerna och kört mycket axlar över lag. Jag har varit lite rädd för hspu med tanke på min nacke och mina tidigare problem med den (ofta nackspärr, muskeldrag och annat stök). Det känns inte helt naturligt att ställa sig på huvudet, trycka sig upp o sen landa på huvudet igen. Det är en grymt svår rörelse för mig. Jag har klarat negativa varianter, med två kuddar under huvudet, och det har funkat både som fysisk och mentalträning. Men på grund av att hspu nu dök upp på Open så ville jag testa o se om det gick redan nu att få till det.

Men, som alltid när det gäller sånt här, så borde jag såklart haft tålamod, insett mina begränsningar. Jag måste helt enkelt komma längre i progressionerna innan jag kan ge mig på det här. Jag har en hög tröskel. Uppenbarligen.

Man ska ju inte jämföra sig, jag vet. Men jag tänker göra det ändå. För andra som jag tycker ligger på lite samma nivå som jag när det gäller en del andra grejer klarar det här alldeles strålande. De gör sina reps. Men jag är inte ens i närheten. Och det är väl det som gör mig så otroligt frustrerad. Vad är det jag gör fel?! Vilka muskler är det som jag inte hittar? Det måste ju vara någonting! Eller jag vill att det ska finnas en förklaring, så att jag får något konkret att jobba med… men hittills har jag inte kommit fram till något mer konstruktivt än att jag är för svag, rätt och slätt.

Vad som hände i lördags när jag skulle prova? Jo, jag lyckades skada nacken när vi alla under coachning jobbade oss upp mot en hspu. Jag kunde inte bromsa ordentligt på nervägen och landade för hårt på huvudet, antagligen i en lite dålig vinkel. Det krasade till i nacken som när man krossar knäckebröd ungefär. Det gjorde ont såklart, men inte värre än att jag kunde resa på mig och stå upp åt rätt håll igen. Ingen dramatik och ingen allvarlig skada. Jag blev bara totalt nedslagen mentalt och tappade all motivation. Och fick antagligen en rejäl streckning i nacken som gjorde ont.

Så resten av passet stod jag över. Dömde en runda och sen tittade jag på o försökte heja på kompisarna så gott jag kunde. Med mitt nederlag brännande innanför ögonlocken.

Men, men… Det fick bli vila, massa tigerbalsam, lite piller så var jag på banan igen. Kunde köra yoga o lätt styrka redan dagen efter och i måndags fick jag ta tag i den nya uppgiften: skalade varianten. För det lär inte bli något huvudstående för mig på ett tag.

Skalade varianten av den här woden var ju inte lika kul som rx, men det verkar vara lite grejen med den här omgången av Open. Rx betyder skills och skalat betyder hur många reps som helst. Så jag försökte skrapa ihop motivationen o peppa mig att göra så många varv som möjligt på 8 min av 10 push press och 10 power celans, 29 respektive 34 kg. Det var tungt och axlarna blev som förlamade. Jag fick ihop 5 varv+9 reps. Inget jag är jättenöjd med, men jag hade en chans på mig och det var det här jag lyckades göra, så jag accepterar det och går vidare. Som jag så fint har lärt mig på yogan.

Nu ska jag ta det här nederlaget och gå vidare i livet. Jag hoppas att det här woden blir en av de där jag sedan kan gå tillbaka till och få en ordentlig revansch på. I’ll be back, satans jävla 15.4!

Foto 2015-03-23 21 09 27

Måndags pass, trötta, trötta axlar…

Placering på listorna:

Worldwide: 17711/108 761
Europa: 1362/8877
Göra Lyck, alla: 25/56
Göta tjejligan: 8/37

 

Taggad , , ,

Kommentera

