En liten Open-utvärdering

Varje projekt av rang bör innehålla tid för återblick, utvärdering och eftertanke. Så också mitt Open 2015. Jag har dagen till ära köpt biljetter till Regionalstävlingen i Köpenhamn i maj och därmed gått från atlet till glad hejarklack på läktaren. Känns väldigt bra. Nu får proffsen sköta resten och göra allt det jobbiga. Vann hela Open gjorde förresten vår egen europeiska superstjärna Annie Thorisdottir, fantastiskt roligt att hon än en gång visar att hon menar allvar med att ta tillbaka titeln i Games. Hon är ju långt ifrån ensam om den fighten, men det måste ju såklart vara en boost för självförtroendet att vinna Open som start på säsongen. Bästa svenskar blev super-Björk och Viktor Långsved, men det var flera svenska killar o tjejer tog sig vidare till de individuella tävlingarna och master men också många svenska lag till lagtävlingen, så den kommer bli otroligt spännande att följa. På plats dessutom! Kul!

Så, min egen prestation då, i en lite mer nyanserad utvärdering än de senaste inläggen här (som mest har varit elände och depp). Kör en repris på förra årets lilla analys.

Placeringar globalt (för att det är så knasiga siffror, hehe). Man lägger ju hela tiden ihop sin placeringar efter varje vecka, så det här är hur jag låg till sammanlagt efter varje vecka:

15.1 –  20 181 av 108 595

15.2 – 19 072 av 108 736

15.3 – 15 172 av 108 755

15.4 – 17 711 av 108 761

15.5 – 16 699 av 108 764

Gick min träning/tävling som jag ville?
Nja. Det började bra. Jag höll mig frisk och relativt hel hela vägen igenom. Jag kunde köra en del vanliga pass, men mycket tid och energi går åt till att grubbla och ångestvänta på nästa veckas Open-wod hela tiden. Jag har gått o sparat mig lite och inte kört lika många pass som vanligt. Fysiskt så har kroppen känts bra, mentalt så har det varit bergodalbana. Och själva tävlingen gick väl inte riktigt som jag hade önskat.

Stötte jag på några oförutsedda svårigheter under passen?
Jag hade väl förstått redan innan att jag inte skulle kunna köra RX rakt igenom. Det var inte oväntat att det skulle komma muscle ups, och där är jag helt bortkollrad, så därför skulle jag inte kunna köra RX hela vägen. Men andra grejer som var lite mer oförutsedda var att jag inte klarade att trycka upp en enda handstand push up och på kuppen knäckte till nacken så att jag gjorde det omöjligt att fortsätta testa. Jag var heller inte beredd på hur dålig jag är på thrusters, fortfarande. Var är min motor liksom!?

Vad behöver jag bli bättre på?
Tekniskt svåra grejer som också kräver mer styrka. Kippade toes to bar, många kippade chest to bar, muscle ups och handstand pushups. Sen också då flåsiga thrusters som sagt. Jag kommer väl aldrig blir vän med dem, men jag kan ju faktisk lägga in dem som styrkeövning på mina egna styrkepass. Sen är det väl flås i allmänhet, som att göra 200 wallballs, 50-60 pressar respektive cleans och att ro och köra thrusters i all evighet är inte min starkaste sida. Men så har jag ju inte direkt flåstränat heller, utan har typ alltid fokus på styrkan. Det hade ju varit fint med lite motor och arbetskapacitet ibland…
Det var de fysiska grejerna. Sen då till den mentala biten. Det här med att jag bygger upp sån himla press! Skitjobbigt och jättedumt. Jag tycker att det var mer hanterbart i början av Open, när det var wodar jag kunde klara av att göra RX och jag kände att jag kunde förbättra mig från första till andra försöket. Klart att det känns lättare i sinnet när det går bra :) Men ja, sen kom den där svackan med första skalade woden pga MU, som var rätt trist och woden var erbarmligt tråkig. Sen blev jag tvingad att göra en skalad till pga hspu, och här började väl besvikelsen på riktigt. Kände mig kass. Att jag sedan kunde göra sista woden RX var ju på sätt och vis bra, men att jag inte kunde prestera det jag hoppats på ändå sänkte ju mig rejält.

15.5-grin

Ajajaj…

 

Vad gjorde jag bra?
Jag satte ett nytt pb i clean & jerk första veckan, det var gött! Och att dessutom göra det under tidspress och efter en flåsig wod var fint. Jag förbättrade mig rejält på andra veckan som ju var en repris-wod från förra året, 14.2. Att gå från 12 reps förra året till 68 reps i år var en liten seger som kändes bra i magen. Chest to bar sitter inte som en smäck, men jag gör dem och det går att kippa med handflatorna mot mig.

Vad gjorde jag annorlunda från förra året?
– Jag körde första o andra woden två gånger, vilket ledde till bättre resultat båda gångerna. Så det var ju en bra grej! De andra tre wodarna var 1) för jobbiga för att göra två gånger 2) för svåra, så att det bara blev ett försök på rx sedan ett på skalad.
– Jag satte uppenbarligen upp högre förväntningar på mig själv (kanske lite för höga), eftersom jag tränat ett år längre den här gången.
– Jag var inte riktigt lika nervös dagarna innan jag skulle köra, men sedan när jag väl stod där på golvet o klockan räknade ner kunde jag bli skitnervös. Förra året minns jag att jag nästan hade svårt att sova kvällen innan vissa veckor, men i år har jag sovit som en gris rakt igenom :)

Vad tar jag med mig från Open i vardagsträningen?
De svaga sidor som visat sig så tydligt de här fem veckorna kommer väl påverka min fortsatta träning till viss del. Jag vill ju gärna kunna klara hspu till nästa års Open. Och hade jag en MU nästa år så hade det ju också varit fantastiskt. Så lite små grejer och progressioner runt det kommer jag nog försöka få in mer frekvent. Men annars är ju mitt fokus framför allt benstyrkan, så jag kommer fortsätta med nu hela våren. Squats minst 2 ggr i veckan och marklyft däremellan. För överkroppen blir det bänkpress, vanliga pressar, dips, pullups, pushups och lite mu-övningar i en salig blandning. Flåset kommer nog inte vara något jag specialtränar på nu…. det är liksom inte så kul ;)

 

15.1-grupp

Glatt gäng från 15.1, those were the days… Stabilt gäng!

 

Taggad ,

Kommentera

