Nu då?

Du sitter säkert och undrar, kanske ligger vaken om kvällarna och grubblar. Har jag nån plan för träningen nuförtiden eller?

Jag tror det. Jag försöker ha det så gott det går. Jag har ingen tävling inplanerad på hela våren och det känns väldigt skönt. Eller okej, det finns en klubbtävling på Göta 6:e juni, men det får bli som det blir. Annars finns det inga tävlingsplaner alls och det känns helt rätt. Jag behöver gå back to basic. Älska träningen utan att varje gång pressa mig till tusen och försöka vinna.

Missförstå mig rätt. Jag kommer aldrig bli en sån som går till träningen och mesar mig igenom passen, men det är okej att ha dåliga dagar och jag kan bara bocka av de passen och gå vidare. Jag behöver liksom inte få panik för att jag känner mig svag, trött och syrig en dag. Oftast beror det ju på att jag tränar lite för många dagar i rad. Enklaste lösningen är som vanligt att vila, så brukar det mesta ordna sig. Att bara kunna köra crossfit utan att vara helt stressad över att mina ring dips fortfarande känns som skit kan vara rätt trevligt ibland.

Jag jobbar på min styrka och kör enligt 531-programmet, 2-3 gånger i veckan. Ena dagen axelpress och knäböj, andra dagen bänkpress och marklyft. Tungt som tusan är det. Jag har precis avslutat fas 2 och är än så länge nöjd med resultaten jag fått. Jag tror att det funkar. Men mycket hänger ju på att träna lagom mycket, vilodagarna är viktiga för att programmet ska ge resultat. Vilodagarna är riktigt sköna ibland, men kan också vara väldigt rastlösa och jag kommer inte på vad man gör med all tid när man inte tränar. Vad gör man?!

Mina träningsveckor ser väl ungefär ut så här:

Måndag: Crossfit
Tisdag: Styrka+gymnastik/svagheter
Onsdag: vila
Torsdag: Crossfit
Fredag: Styrka+gymnastik/svagheter
Lördag: Crossfit
Söndag: Yoga + styrka eller bara yoga beroende på dagsform. Så, typ vila

Och nu kanske nån tycker att jag borde vila mer. Och det gör jag nog. När kroppen känns skit så vilar jag, inte mer med det. Jag har inte schema jag måste följa.

Om några veckor ska jag även blanda in lite simning i det här. Japp, ni läste rätt. Simningen har gjort sitt intåg. I tre veckor ska jag ge mig på det där med crawl igen. Lektionerna på Playitas fick mig att vilja prova mer. Tre veckor, två gånger i veckan. Jag vet att det är kort tid och intensivt. Men jag tänker att det kan vara lite gött att prova om det skulle vara något jag vill testa i en längre period till hösten. Det finns ju kurser på 15 veckor då. Men det är ju ett helt annat åtagande liksom. Så vi får se. Jag börjar så här. Rosa badmössan ska få vara med o leka mer!

All is good. Headcoach är så himla duktig på att programmera bra, varierad, jobbig crossfit, så man behöver aldrig tänka där liksom. Bara göra vad han ber om.

Som igår.

12-9-6-3 av
Power snatch
Push jerk
Power clean
Clean & jerk
Börja på ny serie/moment varannan minut. Fokus på teknik och att kunna göra repsen unbroken, anpassa vikten.

Riktigt gött att få drilla effektivitet med skivstången. Snatcharna i början var inte att leka med, fy tusan va tungt det blir snabbt! Trots blygsam vikt liksom. De sista 3:orna, med power clean och clean & jerk så tröttnade jag på småvikter o la på 55 kg för att testa. Och det gick. Power clean var inga konstigheter alls. Clean & jerk blev lite klurigare och jag kunde inte få till det unbroken riktigt utan fick göra omtag i botten, men hade ändå rätt bra fart på lyften. Gött pass.

11167794_824363707649862_1715361356727457398_n

Bild från i måndags, tror jag. Men det var typ samma folk på onsdagens pass :)

 

Taggad , , ,

Kommentera

