Götapokalen 2.0

Det var ju tävling förra helgen och jag har varit en dålig bloggare och inte tagit mig tiden att dokumentera härligheten. Sommarupplagan av den här tävlingen var en 4-mannalagtävling, 2 starka tjejer o 2 starka killar, allt enligt principen ALLA SKA MED!!! i sann crossfit-anda.

3 wodar fördelat över hela dagen och det var förbannat bra ordnat, superkul, regnigt, soligt, jobbigt, roligt, flåsigt, blodigt, roligt. Och roligt! Om ni hellre vill se en film med sköna klipp från spektaklet så kan ni se den här på Headcoach egen blogg. Se den!

Mitt lag bestod av Marcel, David och Caroline. Jag minns kanske lite tokigt här, men ska försöka skriva ner wodarna så ni förstår lite :)

Wod 1, Got gymnastic skills, timecap 15 min:
Varv 1: En i laget börjar göra 30 pistols, vartannat ben, resten av laget springer ett varv runt området (typ 200 m), en person ska bäras (buddy carry) och en medicinboll på 36 kg ska också bäras med på valfritt sätt.
Varv 2: En person gör 100 DU och resten av laget springer på samma sätt.
Varv 3: En person gör 30 pullups och resten av laget springer
Varv 4: En person gör 15 repklättringar/legless ropeclimb för killar (4 m) och resten av laget springer
När laget är tillbaka få alla hjälpa till med resterande repklättringar.
Laget är klart när alla reps är gjorda och hela laget står på startplattan igen.

Man fick helt välja vem som gör vad inom laget, så det blev mycket taktik här och våga erkänna sina styrkor o svagheter. Jag fick repklättringen som uppgift och det gick jättebra. Jag hann 4-5 vändor upp i repet innan resten av gänget kom tillbaka och sedan varvade vi för att orka med de sista repsen. Vi kom på 7:e plats av 14 lag och var jättenöjda! Vår taktik funkade helt enligt plan. Men fy satan vad den där bollen vägde bly!

11283419_1618478171772523_1006474398_n

The only way is up! Foto: Cecilia

wod1-gp2

Såklart det kom ösregn när vi skulle köra… Foto: Johan Stephan

Wod två var ett styrkemoment, repris från förra pokalen, ett komplex.

13 min timecap:
Alla i laget ska göra komplexet på så tung vikt som möligt:
1 clean
1 hang clean
1 jerk
därefter:
2 min av max antal synkade burpees over bar

Jag hade verkligen hoppats på att ta mer vikt här än jag gjorde förra gången, men näe… det ville sig inte, även om jag var närmare nu än innan. Jag stannade på 60 kg. 65 kg funkade inte… jag orkar inte få till jerken, failade typ 3 gånger eller nåt. Finns film på det här. Riktigt sopigt :( Resten av laget gjorde bra ifrån sig o alla fick upp vikterna de planerat och några kilo till. Efter komplexet skulle vi göra synkade burpees över stången och det var en flåsig historia och jag var långsam, haha! Jag har för mig vi låg 9:a efter två event.

wod2-gp2

Jag står o ber om kraft från högre makter. Och burpees! Foto: Johan Stephan

Tredje woden blev den svåraste. Och blodigaste.

15-12-9 av:
Synkade oes to bar (2 & 2)
Synkade goblet squat 32/24 kg (2 & 2)
400 m löpning
timecap: 15 min

Toes to bar är svårt. Ännu svårare när det ska vara synkat och det var det som drog ner oss på det här eventet. Löpningen gick inte heller så fort… men med tanke på att man inte ville vara för flåsig när man kom tillbaka till riggen så kunde vi nog inte sprungit så mycket snabbare. Första varvet blev en utmaning i sig, Davids händer gick sönder och jag o Marcel hade lite svårt att hitta synken från början. Vi hade tränat lite innan, men när klockan pep så blev det med en gång lite trassligt.
Vi klarade första varvet men hann bara fördigt ttb på andra varvet, sen tog tiden slut :( Och mina händer gick sönder efter typ 5 ttb på andra varvet. Så det blev lite blodigt o smärtsamt att slutföra, men, men… är det tävling så är det. Händerna har i princip läkt nu 6 dagar senare.

wod3-gp2

Löpning i samlad trupp och ttb i monsterriggen. Foto: Johan Stephan

Vi slutade totalt på en 11:e plats och är nöjda och glada med det. Jag var lite besviken efter resultatet på sista eventet, men det fanns liksom inget att göra där, ttb got the best of us helt enkelt.

Vann hela kalaset i RX-klassen gjorde ett härligt Göta-lag med Coach Chrille i spetsen. Det var riktigt spännande hela vägen in i kaklet! En underbart härlig dag!

Alla bilder från dagen finns att se i ett album på Crossfit Götas facebooksida. 

Taggad , , , ,

Kommentera

