Mera tjejer! Och mera styrka.

Förra veckan fortsatte testerna på tjej-wodarna och träningsvärken efter Fran fick sällskap av Helen och Elizabeth. Satt störtskönt i axlar, armar o latsen… herregud. Det var flera av oss som nog insåg att vi missat många pass med pullups de senste veckorna, eller så har headcoach helt enkelt programmerat lite annorlunda. För vad jag vet så har jag knappt gjort pullups på ett enda pass på bra länge… illa. Det känns med en gång och får väldigt stora konsekvenser i kroppen. Aj.

Igår gjorde jag en halv Cindy, bara 10 min, och det gick inge vidare. Både pullups och pushups är sånt man måste hålla igång o göra varje vecka för att det ska fungera hyfsat i en wod. Pushupsen är ett jävla helvete.

Men det är lite kul att se till att få gjort ett par tjejer. Det är ju wodar som återkommer i programmeringen och man kan jämföra lite hur man ligger till sen förra gången. Jag hoppas att jag kommer kunna förbättra mig på allihop tills det är dags igen…

11045505_854198991333000_9159542532300394879_n

Trötta armar efter Helen, förra veckan

Jag har en liten lista i huvudet som bara växer sig längre och längre. Det är en lista på rörelser och övningar jag borde göra minst en gång varje vecka. Gärna mer då, men det kan ju bli lite tajt med allt annat man vill göra på träningen. Typ gå på själva crossfitpassen o inte bara göra egen träning :) För det är också en lite fälla man kan hamna i, att man känner att man bara vill förbättra styrkan hela tiden, så tillslut har man inte gått på riktigt crossfit på en vecka eller två… oops.

Anyway. Listan. Att göra varje vecka:

Pullups. Strikta och kippade. Gärna också lite viktade då o då. Och ring pullups!
Push ups. Massor. Och helst i jobbigare varianter så att de ”vanliga” känns liiiite lättare. Även om jag vet att det typ är omöjligt att känna så.
Snatch. Måste göras regelbundet, annars tappar jag ”the mojo”. Gärna lite tilläggsövningar som OHS o snatch deadlift.
Knäböj. Benen måste härdas. Egentligen både styrka och uthållighet. Men, främst styrka just nu.
Löpning. Minst 5×400 m-intervaller en gång i veckan. Jo, Karin, hör nu vad jag säger till dig!
Handstående och huvudstående. Bygga axelstyrka och nacke. Annars kommer jag verkligen aldrig någonsin vara i närheten av en hspu.
Axelpressar. Dessa minimala små jävla muskler som aldrig verkar bli starkare… glöm dem inte!
Jerk. Ska jag någonsin komma upp i siffror på C&J så får jag se till att sätta lite fart.
Ringdips. Slutar jag nöta försvinner de helt typ direkt. Alltså – sluta aldrig.

Eeeh… ja. Du ser ju. Jag skulle säkert kunna komma på mer saker. Jag borde försöka sätta ihop något sorts litet schema och pytsa ut alla övningarna på veckans träningsdagar, så att jag bara behöver göra typ 1-2 extra varje gång. Några ingår ju iofs redan i mitt styrkeprogram också.

Så typ såhär:
Styrkepass 1: 531-program med pressar o knäböj. Tillägg pullups o ev löpning
Styrkepass 2: 531-program med bänkpress o marklyft. Tillägg pushups o handstående
Styrkepass 3: Beroende på plats o tid som jag göra detta kan jag göra lite oly, snatch o jerk. Annars 531-program (växlar mellan 531-passen varannan vecka) Tillägg ringdips och ev löpning.

Övriga träningspass är vanliga crossfitpass. typ 3 st. Mellan allt detta ska jag få in 1, helst 2 vilodagar. Och som ni då se blir det mer än en vecka. Så… jag får helt enkelt köra lite på volley o känna efter vad som funkar ihop med crossfitpassen. Är jag slut så är det ju bara att vila en dag o haka på igen nästkommande dag. Jag ska som sagt inte tävla. Jag ska bara göra grundjobbet så att själva crosfitpassen blir roligare :)

Hur länge jag kan lyckas hålla det här? Kanske över sommaren…?

Taggad , ,

Kommentera

