Hur man gör 168 reps så jobbigt som möjligt.

Programmeringen i boxen varierar över tid och har lite olika fokus, eller vi byter ut styrkeövningar o gymnastikfokus regelbundet. Crossfit går ju ut på att vara ständigt varierad träning, så vi gör ju olika grejer varje dag. Men vi har ju styrkeövningar som återkommer varje vecka och vissa pass som ser typ likadana ut där vi istället ska se om vi kan bli bättre från vecka till vecka, över en längre period.

Ett sånt pass som har återkommit i perioder är skivstångspass. Det går ut på att vi gör en himla massa reps och ska kunna klara av att göra dem sammanhängande, utan att pausa, med bra teknik. Unbroken ftw! helt enkelt. Det är skitkul :) Och så. Jävla. Jobbigt. Lätta vikter, som man i vanliga fall jobbar rätt enkelt med blir en utmaning. Det är magiskt!

Gårdagens pass såg ut så här:

15-12-9-6 av
Power snatch
Push jerk
Power clean
Clean & jerk
Du har 2 min på dig att slutföra varje set, vila till nästa 2 min, anpassa vikter o kör unbroken

Öppningen med 15 st power snatch sätter nivån direkt. Och den här dagen hade jag dessutom fått tag i en 20 kg-stång, som ju är tjockare än de 15 kg-stänger som jag brukar föredra på såna här pass. Vilket gjorde att greppet får sig en extra omgång, eftersom hook grip-grejen inte riktigt sitter lika tajt som runt den smalare 15 kg-stången. Men, man ska inte vänja sig vid för bekväma saker, så jag valde att se det som en extra krydda.

Vikterna första rundan är väldigt blyga, det läckte med 25 kg för att greppet, underarmarna o flåset skulle få sitt. 15 reps av varje övning känns ordentligt o snatchen är absolut värst, push jerk o power clean är enklast. Andra rundan, med 12 reps. Jag ökade till 28 kg på snatch o push jerk, och 30 kg på power clean o c&j. Totalt mos i armarna.

På tredje vändan börjar det iaf kännas att repsen är färre. Jag ökade till 30 kg på snatch, 35 kg push jerk, power clean o c&j. Ruskigt jobbigt. Och sista varvet med 6 reps snatch 33 kg, 40 kg push jerk, 45 kg power clean o 40 kg c&j. Jag kunde hålla i stången alla vändor rakt igenom. Snatchen o c&J var tuffast, men det gick.

Nästa vecka kör vi igen, kanske med en liten variation, får se vad som står på programmet. Tanken är ju att det ska kännas bättre o bättre o att man kan lägga på något kilo extra här o var. Men jeeez, vilket helkroppspass det är. Jag är alltid helt slut hela kvällen efteråt och det känns ordentligt i kroppen även dagen efter. Sov som en sten i natt.

Men skivstången alltså. Bra grej.

Det får bli en peppig Camille-bild på det (i brist på gruppbild från passet).

camille

 

Annonser
Taggad , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: